5 sätt att minska på röster

Mer
18 år 11 månader sedan #14443 av stefan

1. Engagera patienten genom att visa intresse för rösterna. Ställ frågor t.ex. När började rösterna? Var kommer de från?

2. Försök att få hallucinationerna att verka normala. Lista vetenskapliga troliga orsaker till att höra röster - sömnbrist, isolering, vätskebrist och/eller svält, extrem stress, starka tankar eller känslor, feber och drog/alkohol användning.

Fråga vilka orsaker, som kan gälla. Oftast föreslår patienten flera orsaker och börja ifrågasätta deras vanföreställande tolkningar. Listan kan innehålla att rösterna är verkliga, men enbart om patienten initialt tror det.

3. Föreslå strategier för att uthärda hallucinationerna:

- nynna eller sjunga en sång flera gånger
- lyssna till musik
- läsa (framlänges och baklänges)
- tala med andra
- motion
- ignorera rösterna
- medicin

Fråga också vilka metoder som fungerat för patienten tidigare och inkludera dem i listan ovan.

Om en patient hör kommandohallucinationer, försök mäta deras äkthet och om han/hon troligen kommer att följa dem innan KBT:n startar.

4. Använd röster under läkarbesöket för inlärning. Be patienten att nynna Happy Birthday. Om det inte fungerar försök att läsa ett stycke framlänges och baklänges. Om rösterna upphör - även bara för 2 minuter- säg åt patienten att hon eller han har börjat kontrollera dem. Låt patienten öva detta hemma och notera om rösterna upphör längre perioder.

5. Förklara kortfattat orsaken till rösterna. Undersökningar har visat att rösthallucinationer aktiverar områden i hjärnan som reglerar hörsel och tal, vilket föreslår att man skall tala eller tänka till sig själv när man hör röster.

Om patienten frågar varför de hör konstiga röster förklara att många röster finns i vårt minne. När personer hör röster interagerar hjärnans tal, hörsel och minnes centra.

Att kalla hörselhallucinationer för rösttankar snarare än röster minskar stigmat och ger en alternativ förklaring. När patienten börjar förstå att hallucinationer är relaterade till dysfunktionella tankar kan vi hjälpa att korrigera dem.


De flesta av ovanstående strategier fick jag lära mig på egen hand, vilket är synd. Läkarna borde bli bättre på att hjälpa rösthörare.

1. Kanske visade man lite intresse för mina röster men det var mest jag som ställde frågorna. När började jag höra röster? m.m

2.Drog helt själv slutsatser om orsaken till att jag hörde röster. Kom fram till att det berodde på sömnbrist och stress.

3. Fick själv komma på de strategier som jag använder mig av för att uthärda hallucinationerna.

4. Att komma fram till hur man kontrollerar rösterna var något jag fick göra på egen hand helt utan hjälp utifrån.

5. Fick en del informationsblad som var bra men inte tillräckliga. Att hallucinationerna är tankar var det ingen som påpekade, men det är kanske självklart. Rösttankar är en utmärkt benämning!
Mer
18 år 11 månader sedan #14445 av Undrande
Men... det e ju självklarheter...
Gör man inte alltid så med allt mer eller mindre?
Varför kan man inte bara få ett papper, eller tom läsa på en dator om detta, varför behövs det folk? Och hur kan det vara så uselt att man inte ens får höra detta av vården, direkt??


Fast det e klart, e man gravt störd kanske man inte alls kan nyttja logik, men då borde det ju inte hjälpa att ngn annan säger ngt heller..

Hur vet du att du inte får meddelanden från en annan dimension tex då?
Även om jag [i:2ivxji2q]tror [/i:2ivxji2q]du har rätt i din sova-stressa-tanke..
Mer
18 år 11 månader sedan #14448 av stefan
När jag är sjuk kan jag inte läsa eftersom koncentrationen är för dålig. Ögonen kan liksom inte fokusera. Då behövs det någon som på ett pedagogiskt sätt kan framföra olika saker som kan hjälpa. (Jag tror till skillnad från många andra att det går att nå en person även om han eller hon är svårt sjuk.)Det där med meddelanden från en annan dimension har jag tidigare trott på, men det handlade inte om olika strategier för att hantera rösterna. Jag trodde att min psykos var ett möjligt framtidsscenario i en parallell tid...och att mitt handlande och tänkande påverkade om scenariot skulle förverkligas.
Mer
18 år 11 månader sedan #14449 av Undrande
Jo, jag förstår lite faktiskt..
Mer
18 år 11 månader sedan #14452 av pojkmamman
Den enda hjälp jag fått med rösterna är inlåsning och injektioner. Nu drar jag mig för att prata om dem för jag är rädd att det blir samma igen.

Jag tycker det bästa är att prata med någon, en vuxen, lugn person som jag känner väl, har jag tankestörningar samtidigt som rösterna måste jag nästan alltid ta nozinan eller cisordinol.