Johannesört

Mer
18 år 9 månader sedan #19388 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Johannesört
Jag har prövat johannesörtpreparatet Movina för några år sedan och jag tyckte det hade en lugnande effekt. Johannesörtspreparat används mycket mot depression i Tyskland, sedan länge, men jag tror att doserna där är högre än i Sverige. Idag anses nog johannesört ha effekt mot depression.

Jag läste följande på Janus Webb nyligen:
Johannesört är minst lika effektiv som antidepressivat Seroxat vid måttlig till svår depression, enligt en studie publicerad i British Medical Journal. Kort uppföljningstid och avsaknad av placebogrupp försvårar dock tolkningen av studien.
www.janusinfo.se/imcms/servlet/G ... ta_id=7290
  • micke s.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 8 månader sedan #20763 av micke s.
Svar från micke s. i ämnet Johannesört
Johannesört får inte intas i för stor dos. Det skadar i så fall nerver i kroppen. Det kan ej heller kombineras med de flesta läkemedel pga. att det interagerar, (har s.k. interaktion), = korsverkan med många apoteksmediciner vilket kan medföra allvarliga skador på kroppen, bl.a. på levern.
För övrigt visar många undersökningar att Johannesört har god effekt på depressioner. Tilläggas bör att man kan behöva inta den en längre tid för att bli helt återställd. En nyligen utförd undersökning visade att örten har god effekt även vid djupa depressioner. Örten kan även hjälpa vid fobier. Till sist glöm ej interaktionseffekten !

mvh micke s.
Mer
18 år 8 månader sedan #20767 av Tikki
Svar från Tikki i ämnet Johannesört
Hej Orvar
Det är inte vetenskapligt bevisat än att Johannesört hjälper, men många undersökningar tyder på det. Om jag förstått det rätt är det väldigt individuellt hur väl det fungerar. År nyfiken på hur mycket Du lägger ner i pengar på Johannesört.
Vänligen Tikki
  • kgu
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 8 månader sedan #20769 av kgu
Svar från kgu i ämnet Johannesört
När jag började att må dåligt så gick jag på johannesört. Den hade en viss lugnande effekt,som avtog efter ett par veckor,och då brakade ångesten igång igen, så jag slutade. Är tveksam till detta naturpreparat. Hos vissa hjälper det. Men har man psykosproblematik, så ska man nog inte slänga ut pengar på detta preparat.
  • Axons
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 8 månader sedan #20780 av Axons
Svar från Axons i ämnet Johannesört

TIKKI skrev: Hej Orvar
Det är inte vetenskapligt bevisat än att Johannesört hjälper, men många undersökningar tyder på det. Om jag förstått det rätt är det väldigt individuellt hur väl det fungerar. År nyfiken på hur mycket Du lägger ner i pengar på Johannesört.
Vänligen Tikki

Jag brukar köpa 60 tabletter för 139kr. Tyvärr så tycker jag inte det hjälper så jag funderar på att sluta.
Mer
18 år 8 månader sedan #20781 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Johannesört
Du bör inte sola medan du tar Johanessört... tror att det kan ge soleksem... och inte ta andra läkemedel samtidigt...

Effekten kommer nog först efter en längre tids användning...