Mina egna behandlingstips

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 9 månader sedan #19597 av
Vadå ångest. På kognitiv terapi jag gått på sa dom att man bara kan känna ångest en halvtimma, kroppen pallar inte mer. 8O

Själv brukar jag lägga mej ner och ANDAS. Jag koncentrerar mej till 100% på att dra djupa, lugna andetag. Det hjälper, kroppen kan sakteliga slappna av och smärtan avtar..... ett tag...
Mer
18 år 9 månader sedan #19606 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Mina egna behandlingstips
Tack för ett bra tips! Andningsövningar för avslappning vid ångest är nog en bra idé att pröva. Jag skall testa nästa gång jag får besvärlig ångest. Vanligen brukar jag tänka på att ångest är bara en känsla och att jag blivit nästan alltid lurad av ångesten tidigare. Tänk vad man oroat sig i onödan genom åren. Efter en natts sömn brukar min ångest försvinna.

Det finns en självhjälpsbok här på sajten, som heter Upp till Kamp! Den tar också upp ångest och finns som pdf-fil att ladda ner:
www.viska.se/Kamp.pdf
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 9 månader sedan #19608 av
Svar från i ämnet Mina egna behandlingstips
Det är inte sant. Jag har haft ångest 10-12 timmar per dag, iofs inte grövsta sorten, men definitivt ångest.

Däremot kanske rejäl panikångest har en halvtimmes vardande..precis tiden det tar att tex åka tunnelbana till stan för många.
Vad kommer efter den då?
Ofta känsla av depression...
  • Linnea
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 9 månader sedan #19617 av Linnea
Svar från Linnea i ämnet Mina egna behandlingstips
Andning är bra mot mycket! Jag brukar andas när jag blir rädd, orolig,arg eller känner att jag försvinner från mig själv. Bra tips!
  • A
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 8 månader sedan #20129 av A
Svar från A i ämnet Mina egna behandlingstips
ångest max 15-30 minuter vilket skämt.... ångesten finns där alltid mer eller mindre... mina panikattacker varar kanske max en kvart men det är ju bara en typ av ångest, den hemskaste för stunden men absolut inte den mest handikappande i längden. KAN inte slappna av genom andningsövningar eller meditation... då går jag in i fruktansvärda trancetillstånd med obeskrivbara hallucinationer från alla fem sinnena... verkar som att ångesten och spänningarna måste finnas där som något slags skydd mot att flippa ut helt... vilket jag ibland önskar att jag kunde göra så man slapp vara så självmedveten....
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 6 månader sedan #23523 av
Svar från i ämnet Mina egna behandlingstips
ibland tycker jag att det är så jobbigt. Att man jämt kommer ihåg alla psykoser.