Stabilisera Dopamin Naturligt?

Mer
12 år 11 månader sedan #402078 av Korall
Jag medicinerar inte mig med antipsykotika vilket fungerar alldeles utmärkt då min problematik inte är så påtaglig att jag anser det behövas. För det mesta mår jag relativt gött, men så kommer det kortare perioder då problemen blir svårare & då vore det trevligt att veta hur jag på bästa sätt mildrar detta på naturlig väg. Jag har sovit för lite på sistone för att jag vaknar för tidigt, men jag ska försöka bli bättre på att somna om så att jag blir bättre utsövd vilket hjälper mycket. Vad finns det mer? Finns det någon aktivitet som kan tänkas stabilisera dopaminet (jag vet inte säkert om min dopaminhalt är skev, misstanke finns dock av diverse anledningar)? Någonting speciellt man kan äta, göra, inte göra..?
Mer
12 år 11 månader sedan #402091 av IRL
Svar från IRL i ämnet Stabilisera Dopamin Naturligt?
Motion skadar nog inte..

Så du kör utan alltså, går i de tankarna med men inte tillfälle för mig att sluta med medicin. Känner dock inte av några biverkningar så det är ingen brådska..
Mer
12 år 11 månader sedan #402166 av Admin1
Abilify är en dopaminstabiliserare dvs sänker dopaminet när det är för högt och höjer det när det är för lågt. Någon naturlig dopaminstabiliserare finns det ännu inte. Möjligen kan man prova motion och omega-3, vilket har positiva effekter vid psykotiska och depressiva besvär.