Komma vidare

  • Axons
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 5 månader sedan #27973 av Axons
Komma vidare skapades av Axons
Om man inte har några direkta symtom, men ändå står och stampar på samma ställe. Hur komer man vidare?
Mer
18 år 5 månader sedan #27975 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Komma vidare
Jag satte små, små mål för mig själv... som att läsa tidningsrubrikerna när jag var för okoncentrerad för att orka läsa... och sen höja målen lite, lite i taget... till att läsa en hel artikel... sen att bläddra i tidskrifter och läsa något jag tyckte var intressant, osv... små mål som är möjliga att uppnå...
  • Axons
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 5 månader sedan #27979 av Axons
Svar från Axons i ämnet Komma vidare
Det låter smart att sätta upp små mål. Själv ställer jag nog upp för stora mål. Familj, arbetet osv.
Mer
18 år 5 månader sedan #27990 av Xebeche_
Svar från Xebeche_ i ämnet Komma vidare
Det är inga för stora mål tycker jag. Det är väll bara en fråga om hur många små mål det är dit.
Mer
18 år 5 månader sedan #28016 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Komma vidare
Mitt råd blir nog som Isa-Alise att fortsätta sätta små mål hela tiden. Men det är inte alltid så lätt. Man kan behöva någon som pushar en ibland också. Jag upplever att om man inte får röra sig framåt hela tiden så mår man sämre igen. Just nu står jag också nog och stampar lite på samma ställe. Jag väntar tills jag skall få börja min rehabilitering.
Mer
18 år 5 månader sedan #28039 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Komma vidare
Jag tycker också att små mål som utgör del av ett större mål är lämpligt. Försök att komma på vilka stora mål du har och hitta små steg att närma dig målen.

När man börjar må bättre så orienterar sig de flesta mer mot den friska världen. Kanske inte så lätt alltid i praktiken, men kanske du kan kontakta gamla kompisar nu när du mår bättre.

Du kanske kunde läsa en bok om återhämtning? Alain Topor har skrivit en bok om det som heter Vad hjälper? Kan finnas att låna på biblioteket. Det kan också på vissa orter finnas kvällskurser i återhämtning. Kolla på <!-- w --> www.aterhamtning.se <!-- w -->

Kanske du kunde fundera om du skulle försöka att arbeta? Det finns hjälp ofta att få för att kunna göra detta.