Vill du bli fri från depression ?

Mer
18 år 4 månader sedan #28988 av micke sd
De flesta depressioner tror jag beror på förtängda negativa minnen, trauman och negativa känslor som lagrats i medvetandet och som orsakar försämrad kemi främst i hjärnan men också ofta i övriga kroppen.

Det var en person som man mätte EEG-aktiviteten på, alltså den elektriskta aktiviteten i hjärnan, och de glömde slå av EEG-apparaturen efter fullbordad mätning och sjuksköterskan och patienten började samtala om en del för klienten sorgliga saker och det visade sig att direkt då sjönk hjärnans aktivitet kraftigt. Vilket man då kan tolka som att nedstämdhet i sinnet påverkar hjärnaktiveten kraftigt och då troligen försämrar även kemin i hjärnan för det två verkar alltid gå hand i hand.

Då blir ju slutsatsen att om man tänker positivt så upprätthåller man en bättre funktion i hjärnan och även att om man gör sig fri från negativa känslor i själen, t.ex. genom samtalsterapi eller andra lämpliga terapier så så förbättras hjärnfunktionen elektriskt sett och troligen också kemiskt. En kropp och ett psyke i balans lider inte av depression.

Man kan även enl. min mening använda sig av zonterapi för att eliminera negativa känslor i medvetandet. Zonterapi verkar fungera på så sätt att när man trycker på de rätta punkterna på kroppen så öppnas nervändarna och trauman och negativa känslor av alla slag kan strömma ut genom nervändarna och elimineras successivt mer och mer. Jag tror att för att få max. effekt bör man behandla de rätta punkterna var tredja dag. Det finns bra böcker om hur man kan behandla sig själv med zonterapi.

Med zonterapi har man lyckats bota en stor mängd olika sjukdomar, t.ex. panikångest, allergier, Parkinsons sjukdom, mag-tarmbesvär, migrän, knä och ryggbesvär, eksem m.m. Jag har en zonterapibok av MajLis Hagenmalm med titeln: Zonterapi med 20 nya punkter, utgiven på ICA-bokförlag som jag tycker är väldigt bra och utförlig. Hon har för övrigt mottagning i Stockholm och skriver bl.a. i boken att; "Jag har behandlat så många med allergier och alla har blivit bra".

Jag tror inte att antidepressiva mediciner kan bota depression utan det är nog bara "konstgjord andning". Om man inte blir av med orsaken till depressionen som¨jag tror oftast, som nämnt, beror på traumatiska upplevelser samt negativa känslor, sorg, bitterhet m.m. som lagrats i för stor mängd i psyket så är det risk att man kanske aldrig blir frisk från deppen utan kanske blir tvungen att äta antidepreesiva för restan av livet med kanske kraftiga biverkningar för att orka med tillvaron.

mvh

/micke
  • One
  • Besökare
  • Besökare
18 år 4 månader sedan #29158 av One
Svar från One i ämnet Vill du bli fri från depression ?
Hmmr...
Mycket intressant.
Man har ju också mätt aktiviteten i hjärnan med värmekamera och sett "kalla" områden i hjärnan som brukar utmärka sig för sinnesstämningar.

Kognitiv beteendeterapi (KBT) jobbar ju metodiskt med att byta ut negativa tankeprocesser till mer realistiska sådana. Detta leder ofta till en förbättring av depressionen. Tankens kraft led sorgliga nederlag under massor av år då man ville gräva fram djupt borträngda trauman för att medvetandegöra smärtan i nuet (psykoanalys). Visst blev folk bättre... men det kunde ta 5-10 år!

En mixad form av dessa terapiformer är ngt som kallas KPT (kognitiv psykoterapi) där fokus är riktat på både känsloliv och tankeprocesser.

Men som sagt, mycket kan man åstadkomma alldeles på egen hand om man envist börjar tänka på sig själv och sina möjligheter ur ett mer positivt perspektiv. Eller ska vi säga realistiskt perspektiv... 8O