50% av de schizofrena friska med hjälp av samtalsterapi !

Mer
18 år 4 månader sedan #29181 av micke sd
Man gjorde en undersökning med att låta schizofrena gå i samtalsterapi. Resultatet blev att efter 5 år i terapi blev 50 % friska vilket kan tolkas som att schizofrenin i deras fall måste ha berott på trauman som förträngts ner i medvatandets minnesbanker och som bearbetades och eliminerades genom terapin.

Det är nog inte alltför djärvt att anta att de övriga personerna i försöket också skulle blivit friska om de skulle fått gå i terapi ytterligare en tid, tillräckligt länge.

/micke
  • Besökare
  • Besökare
18 år 4 månader sedan #29182 av
I mitt fall har jag gått i samtalsterapi i flera år.
Schizofrenin har inte försvunnit. Vanföreställningar
kommer tidvis.
Min terapeut sa att det fanns ett isberg under ytan och
hon ansåg inte att hon lyckades så att jag blev frisk.
Men ändå så blev det stor förändring.
Depressionen försvann och möjligheten att känna glädje
kom tillbaka.
Geta
Mer
18 år 4 månader sedan #29197 av Admin1
Det jag har läst är att viss samtalsterapi som psykoanalys ger en försämring av schizofrenin och det finns ganska många studier som stödjer det. Kognitiv beteendeterapi sägs ge en lika god effekt mot symptom som antipsykotika. Det finns också andra psykoterapier som testats men det är ännu inte bevisat att de ger effekt, men man tror det. Micke, vet du vilken typ av terapi de som tilllfrisknade fick?
Mer
18 år 4 månader sedan #29306 av micke sd
Admin undrar i sitt inlägg ovan om jag vet vilken typ av samtalsterapi klienterna i undersökningen jag skrev om ovan gick i.

Svaret är nej, jag känner inte till vilken typ av terapi personerna i undersökningen fick gå i. Däremot så är det så att samtalsterapi kan göra så att man känner sig lite sämre av och till. Det beror mest troligt på att det kommer upp trauman från det undermedvetna till den medvetna delen av psyket och innan dessa har reducerats och eliminerats genom t.ex. samtalsterapin så kan de försämra måendet något. I mitt fall när jag gick i terapi så mådde jag lite sämre ibland ett tag efter en terapisession, men inte alls farligt mycket sämre. Det var mycket värre under en del av de psykotiska skoven samt att de medicinbiverkningar jag hade under en lång tid var klart plågsamma. Jag ångrar inte en sekund att jag gick i terapi. Jag mår så bra nu när jag är frisk ifrån bl.a. schizofreni.

Läs gärna också mina inlägg på <!-- w --> www.aterhamtning.se <!-- w --> , gå in på "diskutera" , ca. 10 inlägg. Min signatur där är janne s. Där finns en del användbara tips om hur man kan bli frisk från psykiska störningar som beror på trauman och negativa känslor.

Sköt om er alla !

/micke