Min vän hunden.

Mer
18 år 2 månader sedan #32946 av Roten
Min vän hunden. skapades av Roten
Jag har fått en första hund som jag har mycket glädje av. Jag får komma ut i naturen varje dag och ta del av den friska luften samt området runt omkring mig. Jag blir glad åt den kraft jag uppbådar till att axla det ansvar, det innebär att äga en hund. Vad jag tycker bäst/sämst om med min hund är först våra aktiviteter och de nya, friska, bekantskaperna vi gör. Jag upprättar därigenom delvis ett fungerande nätverk. Jag mår därför bättre än tidigare tack vare att nya vänner blivit funna. :D Därefter är det tyvärr så att arvet av långvarig avel på yttre egenskaper på rasen gjort att det mentala i hundens ras inte prioriterats i alla lägen och därmed saknas viktiga egenskaper i hunden såsom orädsla för en del situationer. Jag fokuserar på hunden för att ändra rädslan för att ge hunden det hon inte har och därmed glädja mig själv. Jag menar att jag har en uppgift att fylla med min bästa vän vilket känns meningsfullt. Plus att jag fått fler vänner. :D Mvh Roten.
  • Mhortz
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 månader sedan #32949 av Mhortz
Svar från Mhortz i ämnet Min vän hunden.
kul att du skaffat dig en ny vän, jag hade själv en hund (min ängel) förrut men jag kunde inte ta hand om den så jag blev tvungen att ge bort den
Mer
18 år 2 månader sedan #32950 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Min vän hunden.
"Hunden, människand bästa vän" lyder devisen. Jag blir glad av att läsa det här. Jag gillar Marsupilami-bilden, för övrigt. Vet du måhända vem Nicke/Fantasio är? Jag är självutnämnd expert på Spirou.
Mer
18 år 2 månader sedan #32951 av Frenia
Svar från Frenia i ämnet Min vän hunden.
Men så bra det låter! :D

Vet själv hur underbart det är med hund. Har en 2 årig Beauceron som är min ängel. Vad är det för ras på din goding?
Mer
18 år 2 månader sedan #32966 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Min vän hunden.
Man har gjort en del lovande försök med husdjursterapi vid schizofreni:

Forskare i England studerar hur terapi med husdjur påverkar återhämtningen från schizofreni. 10 personer med schizofreni, som fick terapi med husdjur (hundar) visade förbättrad motivation, större glädje (dvs mindre anhedoni) och förbättrad förmåga att använda fritiden jämfört med en grupp som inte fick husdjur i terapin. Brist på glädje och motivation är besvärande symptom, som inte påverkas så mycket av antipsykotika. Alternativ terapi, som husdjursterapi kan kanske när den blir bättre undersökt vara till stor hjälp att behandla dessa symptom i framtiden. Läs mer på BBC News.
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... ar-lovande
Mer
18 år 2 månader sedan #32970 av Roten
Svar från Roten i ämnet Min vän hunden.
Hej Mhortz! Tack för responsen. :D Jag har uppfostrat min hund ’min ängel’ med fri uppfostran under de första åren. Då var jag inte bestämd eftersom jag själv var och är till viss del ännu osäker till karaktären. :? Dock har hunden och mina föräldrar, som gav mig hunden för att jag skulle vakna upp och ta lite beslut någon gång, lockat fram mycket av det bestämda i mig. Jag vågar numer ta till mig att jag oftare kan och får ta plats. Jag tror att ju mer jag tar ställning desto mer accepterar omgivningen mig. Jag tycker därför att min hund har gett mig så mycket av styrka. Har du någon kontakt med dem som tog över din hund? Mvh Roten