Klassisk musik kan hjälpa vid psykiska störningar !

Mer
18 år 2 månader sedan #34083 av micke sd
Fick rådet av en läkare att lyssna på klassisk musik och kom fram till att det fungerar när det gäller att eliminera trauman och negativa känslor i själen. Det verkar som att klassiska toner utan rytmhållande trummor aktiverar en annan del av hörselcentrana i hjärnan. Musik med trumtakter verkar inte vara lika effektiv att reducera och ta bort trauman pga. att den verkar i och aktiverar en annan del av hjärnan. Men jag tror att det är bra att lyssna både till klassikt och pop/rock. Men glöm ej de klassiska klangerna eftersom de verkar vara effektivare.

Sköt om er !

/micke
Mer
18 år 2 månader sedan #34093 av Isa-Alise
Klassisk musik är vacker och skön att lyssna på... men det är olika hur den påverkar mig... en del stycken kan vara lugnande medan andra kan skapa oro... tror att det är viktigt med all musik att man väljer det man mår bra av och tycker om...
Mer
18 år 2 månader sedan #34097 av Sofie
Jag har en skiva med Delfinsång av Björn Mellander. Litet för spröda toner ibland, Litet pipigt på ett skört sätt... men tror ändå att det är bra att lyssna på.

Hört talas om bok som heter... Mozarteffekten?? KOmmer inte ihåg författaren.

Själv är jag uppväxt med mest klassisk musik och mycket kyrkomusik. Senare i livet har jag errövrat nya bitar av jazz, folk, country, pop, visa... Fast jag är dålig på namn , men känner däremot alltid igen ett stycke om jag hört det tidigare.

Sjunga tror jag också är bra för hälsan, och spela instrument.

/Sofie