Städtips!

Mer
7 år 10 månader sedan #839618 av notwoodstock
Städtips! skapades av notwoodstock
För både er som städar helt själva och er som har boendestöd:

Kolla vad ni behöver fixa, speciellt alla saker som man kan glömma bort om man bara kör det vanliga.

När det är möjligt, så försök hålla bänkarna rena i köket. Läste att enligt statistisk undersökning så mår människor bättre av att ha rent köket.

Och allt sådant ovanligare som bör hållas efter.

Om boendestödet inte kan städa, så missar dom sin uppgift, och på fem år kan det bli igengrott. För att börja med nå't, säg att ni vill ha rent bakom spisen, och kanske i ugnen.
Mer
7 år 10 månader sedan #839621 av Geta
Svar från Geta i ämnet Städtips!
Mirakeldukar är bra att damma och torka med. Både torra och blöta.
Finns att köpa i en hel packe. Tvättas i tvättmaskin.
Mer
7 år 10 månader sedan #839634 av notwoodstock
Svar från notwoodstock i ämnet Städtips!
Jag ger er tipset, speciellt om ni har boendestöd, att sätta upp en lista över saker som behöver hållas efter. Sådant som t.ex Hemtjänsten är bra på.

Och att försöka få en vårstädning gjord, med en massa saker som folk som är friska kanske inte heller gör.

Typ. att damsuga och svabba alla golv, ett rum i taget så bär man ut det som står på golvet och gör odentligt rent. Jag är rädd för att få kusar, även om jag inte bor på nedre botten.
Mer
7 år 10 månader sedan #839640 av björk
Svar från björk i ämnet Städtips!
Jag upplevde mina boendestödjare retroaktiva. Och klientelet vida utspritt,
För det mesta bestod de av fd tandhygienister. Någon ständig lysmask föll också
på plats. Lite invecklat men jag minns en företeelse. En dam med ett alias.
Hon hade var som bekant fd tandhygienst på ett fängelse. Innan vi skulle
skiljas tafsa hen på min röv. Hon trutade med munnen hon kunde truta i 30 minuter
i sträck. Ungefär som jag var avfall. Sen vek hon av till den politiska banan.
Och verkade i de underjordiska. T.e.x snodde min mobil identitet och åsidosatte
mej på en mötesplats. Den- sprätten menade väl instinktivt att bara man har en bra tv
så har man allt. Det är en del aspekter det känner jag till men inte vilka exakt
och hur de verkar och orkar inte ta reda på de men det e intrikat iaf. Hur vi förlorade
källar lokalerna hur de blev kommun styrt och vilka personer som underjordiskt manipulativt
snärjde sig till den ena o till den andra för att driva en vilja fram. Jag har det mesta av infon
i bakhuvudet men den vill inte bli klottrad här på viska på pränt. Hur man förhalade
alla planer på fortskridande varseblivande av framtid och vem som i jäv såg till så
att hemtjänsten fick rodret. Vilket man kunde freda sig mot det retoriska. Vilket man inte
kunde. Alltså från tandläkare sköterska på fängelse till tjuv till infiltratör....
En dålig människa. De var ingen kvalitet på järngänget alltså boendestödjarena.
Bara Du hade egenskap av att kall prata jag menar sprättar var välkommna civilkuraget
obefintligt. Och lägg på alla deras falska emfas utsagor... Riktiga vänster kusar.
Sen förvreds hela arenan att de absorbera fromt brukarnas intressen som var färgade
anti demokratiskt och hårdfört stelt. En negativ sammansättning...
Mer
7 år 10 månader sedan #839644 av notwoodstock
Svar från notwoodstock i ämnet Städtips!
Jag har förgäves försökt lära mig hur man röjer bland sina prylar.

Nyligen fick jag tipset att man sätter sig ner och sorterar saker i tre lådor/högar: slänges, ges bort och sparas. Jag har dragit ut på detta, så stt jag ligger flera år efter, men när andan faller på så skall även jag göra det jobbet.

En annan metod, som också är bra, är att skaffa sig brevkorgar, tidskriftssamlare och förvaringsgrejor. Och sedan sortera ut saker av ett visst slag.

T.ex göra en burk med sybehörsgrejor. eller göra plats för dataprylar. Gärna en mapp med listor på lösenord och hur man gör om datorn kraschar. Så att man snabbt hittar det när man behöver.

Själv så har jag sorterat ut förvaringskaoset så att jag vet var saker finns. Förutom dom lådorna med ej sorterat, som jag dröjt med.

Andarna påverkar mig också mycket - när jag känner inspirationen komma så tänker jag att Gud är god. Och ibland så lär anden mig att tänka. T.ex att inte göra saker utan planering - det kan ju visa sig att något kör fast på slutet.

Jag är uppväxt som pedant, men nuförtiden så har jag startmotstånd, innan jag får något ur händerna.

Men man känner sig lycklig efteråt, när man får fint!
Mer
7 år 10 månader sedan #839647 av Geta
Svar från Geta i ämnet Städtips!
En gång, när jag var psykotisk sorterade jag infernaliskt. Jag köpte lådor och mappar
på Åhlens. För något år sedan sorterade jag mina papper och räkningar i sådana där
mappar med snören.