Meditation mot psykisk ohälsa

Mer
17 år 11 månader sedan #40405 av micke sd
Här är en länk till en sida som handlar om att meditation kan hjälpa mot psykiska störningar.

www.2000taletsvetenskap.nu/nyhet ... tation.htm

/M
Mer
17 år 10 månader sedan #42375 av Isa-Alise
Speciellt vid psykosomatiska besvär kan nog meditation vara bra... man bör vara lite försiktig med meditation vid psykoser, för en del kan meditationen öppna upp en så att psykosen kommer fram... man får nog pröva försiktigt och se om det passar en...

Själv mediterar jag regelbundet och gör lite lättare yoga övningar ibland... det går bra nu, men i tonåren utlöste djupmeditation en psykos hos mig... därför håller jag mig till verklighetsnära tankar eller stilla vila och undviker mantra i meditationen...
Mer
17 år 10 månader sedan #42706 av Teresia
Jag tror också att oförsiktigt övande kan leda till psykos. Man kan t.ex. inte överdriva och meditera för länge, för det är inte bra, speciellt för psykotiska. Lagom är bäst, som man säger. Men det är skillnad på att t.ex. meditera och vara bara uppe i huvudet och hjärnan än att istället lyssna på sin kropp och slappna av. Det är alltså inte meningen att man ska hamna i trans och glömma sin kropp, eftersom detta kan förvärra symptomen hos de psykotiska, men man bör istället lära sig att släppa på spänningar och alltså lära sig att vara i sin kropp. Jag har märkt att jag efter mitt BK-övande eller meditation på rätt sätt blir mer avspänd och därmed mindre psykotisk. Men visst kan dessa spänningar som släpper i sin tur bidra till lite psykotiska tendenser iblan som man alltså kan uppleva att man ibland blivit sämre av. Men man måste veta att detta är en del av avspänningsprocessen, eftersom vi gärna håller spänningar i kroppen av en viss anledning och på så vis håller olika psykiska obehag borta genom att helt enkelt spänna oss. Och därför kan man uppleva ev. viss kortvarig försämring när spänningar släpper eftersom man alltså hållit sina spänningar för att slippa ta itu med jobbiga saker och känslor. Försämringen som man känner då får man försöka rida ut eftersom det är en naturlig reaktion för att slippa känna det egentliga problemet som egentligen bidrog till att man fick en psykos.