Länk till artikel om motion vid depression

Mer
17 år 11 månader sedan #40498 av micke sd
Läste om en kvinna som led av depression. Så länge som hon joggade regelbundet kände hon inte av depressionen men när hon gjorde uppehåll i joggandet så kom depressionen tillbaka som ett brev på posten !

Det finns en artikel här i Viskas nyhetsarkiv om bl.a. att motion är värdefullt som behandlingsalternativ vid schizofreni och även vid alkoholmissbruk m.m.

Artikeln har rubriken: Motion - den fattiges psykoterapi och adressen dit är
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... sykoterapi

Forskning visar även att motion är lika effektivt som antidepressiva vid depressionstillstånd.
Mer
17 år 10 månader sedan #42374 av Isa-Alise
Motion är bra inte bara mot depression utan är en bra hjälp till att må bättre vid många former av psykiska besvär... motionen ger endorfiner, kroppsegna lyckoämnen... och ökar kondition och den fysiska hälsan... en halvtimmes promenad om dagen ger ett visst skydd mot diabetes och hjärt-kärl sjukdomar!
Mer
17 år 10 månader sedan #42430 av Admin1
Jag har också läst att motion gör att man blir mer stresstålig. Det är bra vid schizofreni där man ofta har en ökad stresskänslighet till följd av sjukdomen.
Jag motionerar i princip varje dag genom promenader. När jag gör uppehåll någon dag känner jag mig genast lite sämre.