Finns det hopp för den självmordsbenägne

Mer
4 år 11 månader sedan #1149075 av Admin1
Det är 10 % av de med schizofreni som begår självmord, men depression 10 % och bipolär 20 %. Funktionshinder kan nog minska självmord för man är sämre på det också.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
4 år 11 månader sedan #1149077 av Jocke
Vet du hur många som söker aktiv dödshjälp utomlands?

Vars är världen på väg?
Mer
4 år 11 månader sedan #1149081 av Amandara
Sjlvmordstendenser är mest ett betongblock som står ivägen för att leva ett bra liv. Tar kraft och energi. Man blir liksom ledsen. Av att tänka så. Som att livet inte är värt. Jag vill alltid leva även när jag har starka självmordstankar...man måste stå emot impulser.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
4 år 11 månader sedan #1149104 av Jocke
Vad är ett bra liv? Jag försöker hitta ngn slags filosofi där den fria viljan kan accepteras i så fullo att man kan leva ett liv utan begär, frestelser är ett gammalt ord. Men ngt begärligt måste ändå livet behålla?

Det är problematiskt då man måste leva livet fullt, men det verkar svårt!

Vars är världen på väg?
Mer
4 år 11 månader sedan - 4 år 11 månader sedan #1149109 av Lelle
14 september 2016 kunde varit min sista dag. Jag blev utmattad pga en psykos och panikattack bröt ut av dess grovaste slag och i panikattacken utförde jag självmordsförsök.

flera kan inte gå i psykos för länge, det är vanligt att man tillslut blir utmattad. När inte medicinerna fanns var det nog inte ovanligt med självmord.

och också de som varit sjuka några eller flera år, när de kommer ur psykosen så undrar dom vad är detta nu ? så blir det också för mycket för dem!
Last edit: 4 år 11 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 11 månader sedan #1149181 av Admin1
Det är nog ytterst få som söker dödshjälp utomlands. Jag har bara läst om ett fall.