ECT?

Mer
16 år 11 månader sedan #76240 av Fizzle
ECT? skapades av Fizzle
Lider av Bipolär Psykos, men är för det mesta nere o stressad, mår riktigt dåligt. Så dåligt att jag många gånger önskar jag finge dö, för livet vore så mycket lättare för mej o alla andra runt omkring mej.

Men är ECT ngt för mej kanske?

Har en mängd mediciner, som funkar rätt okej, men får ändå mina episoder av depressioner.

Dom vill nu lägga in mej en längre tid för att kunna observera mej för att se hur jag mår osv...
Vet inte hur jag ställer mej till detta heller, även om det nu inte hör till ämnet.
Mer
16 år 11 månader sedan #76243 av iatros
Svar från iatros i ämnet ECT?

Fizzle skrev:

Lider av Bipolär Psykos, men är för det mesta nere o stressad, mår riktigt dåligt. Så dåligt att jag många gånger önskar jag finge dö, för livet vore så mycket lättare för mej o alla andra runt omkring mej.


Låter som du är riktigt nedstämd just nu. Inte alls roligt. När du mår bättre, brukar du verkligen tänka så här då? Jag tror inte det. Du måste försöka att inte tänka att världen skulle vara bättre utan dig för det stämmer aldrig. Det är dock den helt naturlig del i den depressiva fasen. Man får en lite annan verklighetsuppfattning helt enkelt. Ingen framtidstro osv.

Men är ECT ngt för mej kanske?


Jättesvårt att säga från så lite info om dig, men jag anser att det beror på. Antingen så är det så akut att du riskerar att skada dig själv på något sätt eller så kan det vara så att man haft svårt att hitta en välfungerande medicinering och att du nu är inne i ett akut skov. Då skulle man kunna överväga det. Men effekten är ffa att man kan bryta både mani och depression men att man sedan måste ha en stabil medicinering.
Detta får du diskutera med din läkare.

Jag kan väl passa på att varna dig för viss information på nätet som sprider felaktig information om ECT på nätet. Det finns inga dödsfall rapporterade i smband med ECT i sverige de senaste 20 åren. Det ger oftast en minnespåverkan under behandlingstiden som kan sträcka sig lite före och lite efter ECT'n. I några fåtal fall kan minnest ha påverkats längre tid, men detta vet man inte säkert om det berott på grundsjukdomen eller ECT'n

Har en mängd mediciner, som funkar rätt okej, men får ändå mina episoder av depressioner.

Dom vill nu lägga in mej en längre tid för att kunna observera mej för att se hur jag mår osv...
Vet inte hur jag ställer mej till detta heller, även om det nu inte hör till ämnet.


Det låter väl rätt vettigt, även om jag förstår att du helst inte vill vara inneliggande. Men du får säkert gå på permissioner så fort du mår lite bättre. Det kan ju vara värt det för att man då kan göra lite mer drastiska medicinändringar än vad man kan göra i öppenvården.
Mer
16 år 11 månader sedan #76248 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet ECT?
Elgar beskrev ECT behandlingen i sin bok! Där kallade de det för Harsprångs frukost den dagen eftersom de inte fick äta före ECT behandlingen!

Den mat som serverades efteråt kallades då för Harsprångs frukost för det utvinns ju en del elkraft därifrån! :lol:

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 11 månader sedan #76538 av maya
Svar från maya i ämnet ECT?
Hej! Jag lider också av bipolär sjukdom (iof blandat med en massa annat, fick därför diagnosen schizoaffektivt syndrom). Har mått mkt dåligt och varit inlagd i ungefär ett halvår med några kortare uppehåll. Efter att ha provat mig igenom halva FASS blev det tillslut ECT. Jag känner att det har hjälpt mig, framför allt mot depressionerna. Den enda nackdelen är att jag drabbats av minnesförluster, dels från perioden under behandlingen men även från en ganksa lång period innan. Minnena börjar dock komma tillbaka allteftersom. Nu efteråt så får jag en hel del mediciner för att upprätthålla det hela och skulle inte det hjälpa kan man få ETC som "underhållsbehandling".

Vill också påpeka att det inte alls var så läskigt som jag hade trott att få ECT!

MHV/maya
Mer
16 år 11 månader sedan #76544 av tobbe
Svar från tobbe i ämnet ECT?
Angående ECT. Är det inte lite som i serietidningar. Typ en snubbe har slagit i skallen och blivit lite vimsig. Då slår man honom i skallen med en träklubba så blir han bra.
Mer
16 år 11 månader sedan #76585 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet ECT?
Vid depressioner är det nog bevisat vetenskapligt att ECT har effekt mot depressionen. Vid schizofreni är effekten av ECT ännu inte vetenskapligt bevisad och därför används den enbart vid katatoni och svårare fall, när antipsykotika ger ingen effekt mot psykosen.