HPPD + Psykos

Mer
19 år 4 månader sedan #7189 av bara_på_låtsas
Svar från bara_på_låtsas i ämnet HPPD + Psykos
svamp är vanligt att få HPPD av, det är smällar man får ta av just svampen. Svamp höjer dopaminmängderna i hjärnan, det är det som får dig att börja trippa. Och det tar några månader för hjärnan att återgå till normala dopaminvärden. Jag har också samma problem, har inte käkat svamp sen i början av sommaren men känner ändå av det fortfarande. Har problem med att kolla mig själv i spegeln och sådär. Jag sökte hjälp när min lukt och smaksinne försvannn i flera veckor, då blev det för mycket. Nu äter jag zyprexa och allt har lugnat ner sig litegrann. Men jag skulle nog säga att min diagnos är HPPD, för det är ingen psykos eller "haschpsykos" även om jag har rökt hasch under hela den här tiden. Haschet är inte boven i allt det här. Det är psilocybinet som spökar. Men oroa dig inte så mycket, dopaminvärdena går tillbaka förr eller senare. Gör dom inte det så borde man nog kallas schizofren, för schizofreni beror väl på för höga dopaminvärden i hjärnan? Ojojojojojoj... :twisted:
  • Validen
  • Besökare
  • Besökare
19 år 3 månader sedan #7698 av Validen
Svar från Validen i ämnet Gått igenom samma sak
Ja, det låter ju absolut som HPPD.
Drabbades själv av detta i mitten av förra året efter ett mycket otrevlig svampupplevelse. Det var fruktansvärt, men med tiden har det lagt sig. Jag åt risperdal (antipsykotiska) ett tag, och kanske var det de som gjorde så att saker blev bättre.

På sätt och vis känner jag fortfarande av det, men det är på en sådan nivå att det inte direkt stör mig längre.

Det är dock ingen psykos, då du inte har någon förvrängd verklighetsuppfattning. HPPD är bara hallisar (i form av syn, hörsel och i vissa fall över smak, lukt och känsel). Inget livsfarligt även om det är skitjobbigt.

Det lägger sig oftast efter ett tag, om än ett långt sådant.

Stirra dig inte blind på hallisarna. De kommer inte att döda dig, du håller inte på att bli knäpp. Ta kontakt med psykiatrin och beskriv dina problem; de ha erfarenhet av sådant här.
Mer
19 år 3 månader sedan #7711 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet HPPD + Psykos
Enligt Johan Cullbergs bok "Psykoser" är hallucinationer först psykotiska, när de kombineras med vanföreställningar. T.ex om jag hör röster och säger att det är hallisar så är de inte psykotiska utan perceptionsstörningar. Däremot om jag har direktkontakt med marsmänniskor som pratar med mig är det psykos helt klart.