Varför blir de hörda tankarna främmande?

Mer
15 år 10 månader sedan #131695 av stefan
"Förmodligen" beror detta på att man inte kan förutsäga det egna tankarna som då blir svåra att kontrollera samt kommer som en överraskning.

Eftersom också en förutsägelse kräver vissa resurser kan den delade uppmärksamheten mellan lyssnandet(+) och tänkandet(-) när man hör sina tankar förhindra den planering som normalt ingår i tänkandet.

Hubin skriver om detta som forskarna kallar "corollary discharge" men lyckas inte skapa någon djupare förståelse...

länk: www.hubin.org/literature/all_pub ... ep_se.html

Andra källor talar om "a prediction form motor areas" vilket jag har tagit fasta på.

Vad jag skriver om detta i mina försök att förstå:

"...By useing your thoughts during speech perception you gain access to your inner voice and are able to restore a verbal message when you hear your inner voice, but without any somatosensory feedback it is impossible to notice that you use your inner voice when it is an alien inner voice you use. The reason why you experience covert speech and your inner voice as alien is because you can not make a prediction when listening demand to much attention. (When the time of occurence of a certain auditory event is unexpected and auditory stimuli of this event elict covert speech with a short delay attentional demans of listening to this event will prevent a prediction of your present inner voice. To devote to much of your total attention to objectively perceive present auditory events can prevent a prediction of the sensory consequence you will experience next also when listening to a smooth sound with a short delay elict covert speech! Normally you predict the sensory consequence of covert speech, but not during speech perception when what you expect mostly depend on auditory stimuli and not during verbal auditory hallucinations when speech perception work like this. The delay ought to make it possible to predict your inner voice, but you don´t make any prediction when attentional demands of auditory stimuli (also when the sound you hear is smooth and none verbal) "make you think" that the sensory consequence depend on what you hear!) The consequence when you are not able to make a prediction is that you loose control of your thoughts, that your inner voice come as a surprise and that your heard inner voice like an unexpected event can not be attentuated as much as like when you hear your own voice during overt speech or "gedankenlautwerden"..."
Mer
15 år 10 månader sedan #131843 av Admin1
Du är verkligen kunnig, Stefan om mekanismen för röster, som är ohyggligt svårt tycker jag. Du har ju också varit uthållig som hållt på med detta ganska många år nu.

Själv tyckte jag att mina egna röster var värst, när mitt närminne var sämst. Jag tyckte också att rösterna handlade mest om gamla minnen. Finns det någon koppling tror du mellan röster och långtidsminnet?
Mer
15 år 9 månader sedan #136618 av SarkasmAerBra
"Hörda tankar" ?
kan någon förklara detta, vad det handlar om?
är väldigt intresserad
Mer
15 år 9 månader sedan #139084 av aspie

stefan skrev: "Förmodligen" beror detta på att man inte kan förutsäga det egna tankarna som då blir svåra att kontrollera samt kommer som en överraskning.

Konstigt nog kommer också de tysta tankarna överraskande, läs t ex språkfilosofer Heidegger et co. Samtidigt då man pratar, lyssnar man också på sitt eget prat.

De franska psykoanalytikerna, speciellt den lacanska skolan, där lingvistiken stod i centrum, har utvecklat ett teoribygge där är namn för olika delar av undermedvetna. Jag kommer nu inte ihåg namnen, men iaf det fanns bl a en del som producerar text och en annan som lyssnar, liksom i samma individ.
Mer