Även jag förvirrad (totalt, skrämmande)

  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
15 år 10 månader sedan #132342 av Jocke
ofta känner man igen folk när man är bakanför dem, inte för att man särskilt har memorerat dem. Utan det är helhetsbilden som har gjort att man kan tolka dem bakifrån. Så jag brukar klappa dem i axeln innan jag blir sedd av dem. Överraskningseffekten kan ibland vara ganska stor, men dem flesta fattar sig snabbt. Detaljerna är ofta frisyren som brukar vara densamma. Men många har liknande frisyrer och nästan identiskt samma klädsmak.

Vars är världen på väg?
Mer
15 år 10 månader sedan #132384 av aspie

Admin1 skrev: Jag har hittat uppgifter om att vid schizofreni, så kan förmågan att känna igen ansikten och ansiktsuttryck vara nedsatt och man tror att det kan vara orsaken varför man kan ha problem med sociala kontakter. Tydligen skiljer sig igenkännandet av ansikten från andra objekt i vår omgivning.

www.medscape.com/viewarticle/571864

Intressant. Det är kanske den autistiska biten i schizofrenin som kommer med i bilden, speciellt om man är akut sjuk. Men vid autismspektrumstörning kan prosopagnosin vara mera som ett stabilt tillstånd, som har ingenting att göra med personens allmänna hälsa just den dagen.

Det kan till och med vara möjligt att personer med schizofreni, i likhet med autister, också annars har en nedsatt förmåga att komma ihåg ansikten.

På autism- och aspergersidor hittar man mycket om prosopagnosi. Den är också ett fortgående diskussionsämne på flera olika aspieforum.

Jag känner en kvinna som själv är psykolog och har en bror med Aspergers syndrom. Hon flyttade från en större stad till en mindre. Hon är genetiskt "bärare" och råkar också ha prosopagnosi (trots hon inte har AS-diagnos). Hon sade att det, efter att ha bott i en metropol, kändes pinsamt i småstaden, eftersom folk kände igen henne på gatan, men hon kände inte igen dem.