tvångshandlande

Mer
19 år 2 månader sedan #8898 av sussi14
hej jag har gått på risperdal ett tag nu och mina röster har så gott som försvunnit. vad är det risperdal ska ta bort? jag har tvångshandlande som inte går bort, jag tror det ska hända saker om jag inte hinner förbi saker eller måste tvätta mej som efter ett schema. det börjar bli jobbigt med detta. finns det medeciner mot detta med, är det nån som vet?
Mer
19 år 2 månader sedan #8905 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet tvångshandlande
Risperdal är neuroleptika, ska ta bort röster och vanföreställningar, paranoia, och liknande.... verkar ju fungera för dig...

Tvångstankar kan iblnad lindras med antidepressiv medicinering eller av kognitiv beteendeterapi...

Hoppas det känns bättre snart...
Mer
19 år 2 månader sedan #8921 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet tvångshandlande
Risperdal är som Isa-Alise sa bäst på positiva symptom, som hallucinationer och vanföreställningar (paranoia). Men de är sämre på kognitiva symptom och negativa symptom. Jag tycker att jag får en viss antidepressiv effekt av Risperdal och också att den minskat ångesten och oron.

Tvångstankar och tvångshandlingar räknas till ångestsjukdomarna och brukar behandlas vanligen med SSRI-antidepressiva. De preparat som används oftast är Citalopram/Cipramil och Zoloft. Jag fick första gången jag prövade Cipramil nästan direkt effekt på tvångstankarna som helt försvann.