Vilka låtar hör du?

  • visan
  • Besökare
  • Besökare
19 år 1 vecka sedan #12446 av visan
Svar från visan i ämnet Vilka låtar hör du?
jag har en julpsalm från mitt hemland i huvudet titt som tätt men har aldrig reflekterat över att det kan vara fler som har. En psalm i huvudet alltså. Festligt. Eller kanske inte festligt men intressant.
Jag har även andra saker som liksom fastnar, meningar ibland som kommer om och om igen. Även att jag hör mina tankar, det blir till ord och meningar och då blir det väldigt trångt i skallen. En tankestörning tror jag att doktorn kallade det där.
Mer
19 år 1 vecka sedan #12462 av leva
Svar från leva i ämnet Vilka låtar hör du?
När jag fick min första psykos hörde jag fiolspel utanför fönstret, kommer däremot inte ihåg om det var någon direkt melodi.
  • Besökare
  • Besökare
19 år 1 vecka sedan #12464 av
Svar från i ämnet Vilka låtar hör du?
jag brukar drömma om låtar som inte finns
eller om nirvana låtar

ibland hör jag visslingar. nästan som om de sju dvärgarna är på gång.
men det är mest nått jag hör i tystnaden nästan i fantasin.
inget som stör...har typ hänt två gr

brukar höra musik och msk dock innan och när jag håller på att vakna.
då man är på gränsen
  • One
  • Besökare
  • Besökare
19 år 1 vecka sedan #12516 av One
Svar från One i ämnet Yttre eller inre?
När ni säger "hör" musik antar jag att ni menar att den verkar utifrån kommande. Detta är ju inte fallet med att "ha enl låt på hjärnan", dvs höra den inuti sig själv.
Själv har jag nästan alltid en låt "i huvudet". Det kan vara något jag har hört på radio, eller TV eller spelat själv. Ofta får jag låtar i huvudet som jag inte tycker om, de bara snurrar med samma toner om och om igen. Favoritmusik för mig är smäktande ballader, skogar med stråkar.
Dom få gånger jag har hört musik som utifrån kommande (måste väl kallas hallucinationer) har det varit mycket verkligt och faktiskt mycket behagligt! :lol: . Fast det här har bara kommit när jag har varit väldigt trött, jag antar att det är något som alla kan få under speciella omständigheter.
Mer
19 år 1 vecka sedan #12519 av Moonlight
Svar från Moonlight i ämnet Vilka låtar hör du?
Visst kan man få låtar på hjärnan. Ibland hör man toner eller snuttar som fastnat. Ofta brukar det vara bra låtar som man sjunger inombords och tillslut tröttnar på.
Det är svårt att veta vad som räknas som en normal grej och vad som räknas som hallucination. Jag tror alla människor har hallucinerat nångång på något sätt, röst eller synrubbning.
Mer
19 år 1 vecka sedan #12535 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Vilka låtar hör du?

Moonlight skrev: Jag tror alla människor har hallucinerat nångång på något sätt, röst eller synrubbning.


Jag tror inte att det är så vanligt att alla har hallucinerat, men jag har läst att 2 % av befolkningen har besvär av hörselhallucinationer. Jag vill minnas att jag sett siffror på att 25 % har haft besvär vid enstaka tillfällen, så det är nog vanligare än de flesta tror ändå. De flesta tror nog att hörselhallucinationer bara inträffar vid schizofreni, vilket är felaktigt.