Min egen schizoaffektiva sjukdom

  • en liten poet
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 10 månader sedan #17249 av en liten poet
Min egen schizoaffektiva sjukdom skapades av en liten poet
Jag hatar människor som anser att jag är psykiskt sjuk när jag själv inte anser att jag är det. Är det en hallucination eller en vanföreställning?
  • kgu
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 10 månader sedan #17254 av kgu
Svar från kgu i ämnet Min egen schizoaffektiva sjukdom
Jag har också schizoaffektiv sjukdom.Jag hade i början svårt att acceptera min diagnos. Men jag har idag mer insikt om att något inte är som det ska vara. Om man accepterar sin sjukdom så tror jag att man lättare kan bli frisk. Hata mig inte. Jag tycker att min sociala fobi är 100 snäpp värre.
  • ego
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 10 månader sedan #17335 av ego
Svar från ego i ämnet schizoaffektiv sjukdom
Jag har inte schizoaffektiv sjukdom. Jag är skeptiker.
Mer
18 år 7 månader sedan #21307 av Tolkana
Jag ogillar psykologer, dom kommer med sinna diagnoser och förklaringar hela tiden. Men dom har inte en blekaste anning om hur det egentligen är för mig. Jag kan erkänna att jag håller med dom att det finns tendenser i mitt liv som kan tyda på schizofreni, men jag har och säkerligen kommer aldrig riktigt till fullo erkänna att det är det för mig själv.
Mer
18 år 7 månader sedan #21314 av Admin1

en liten poet skrev: Jag hatar människor som anser att jag är psykiskt sjuk när jag själv inte anser att jag är det. Är det en hallucination eller en vanföreställning?


Det är nog varken en hallucination eller vanföreställning. Det kallas för bristande sjukdomsinsikt och har ett särskilt latinskt namn anosognosi. Ungefär 50 % av de med schizofreni saknar sjukdomsinsikt. Det finns en nackdel med att ha sjukdomsinsikt och det är att man då löper större risk att bli deprimerad. De som får patientutbildning kan löpa en ökad risk för depression pga av ökad sjukdomsinsikt.
Mer
18 år 7 månader sedan #21339 av falkenberg

en liten poet skrev: Jag hatar människor som anser att jag är psykiskt sjuk när jag själv inte anser att jag är det. Är det en hallucination eller en vanföreställning?



Shcizofreni är ett väldigt komplext syndrom som kan innehålla både positiva och - framför allt - negativa upplevelser (jag avser de inte de medicinska termerna om symptomen). Och de upplevelser som man har är i högsta grad väldigt personliga och en del av en själv.
För mig har det inte varit en självklarhet att kalla min schizofreni för en sjukdom, det har i själva verket varit ett av mina största dielemman; Om jag kallar det och därmed även mig själv för sjukt, då manifesterar jag sjukdomen och ger den existensberättigande. Det förstärker även en sjukdomsidentitet som förtrycker mig. VS Sjukdomen är inte jag! JAG är inte sjuk, men jag HAR en sjukdom. Problemet med inställningen man ska ha i förhållande till sin sjukdom - ska jag acceptera sjukdomen som en del av min själsliga utveckling eller ska jag skilja på "jag" och "det som är sjukt" (vilket ju verkligen kan bli en allt överskuggande paradox just när det rör schzofreni) - har jag ännu inte lyckats lösa. Tacksam för synpunkter via pm.