HJÄLP känselhallisar

  • W
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 9 månader sedan #19254 av W
HJÄLP känselhallisar skapades av W
vanligast vid sz verkar ju hörselhallucinationer vara, för mig själv är känselhallucinationerna helt dominerande och fruktansvärt handikappande och ångestframkallande i samspel med min hypokondri Har hallucinationer främst i huvudet men även i andra delar av kroppen och det lömska är att när man börjar känna igen dom och bli mindre rädd så ändrar dom karraktär och man är tillbaka på ruta ett igen. Egentligen Vet man ju att det är hallisar, men känsla och tanke går inte ihop och dom är så fruktansvärt starka och realistiska har sett många råd vad man ska göra med hörselhallucinationer, men inte ett enda mot känseldito är det så ovanligt eller anses det inte som problem, för mig är dom ett hundra ggr större problem än de röster jag hört.
Mer
18 år 9 månader sedan #19416 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet HJÄLP känselhallisar
Det låter väldigt jobbigt. Hallucinationer är positiva symptom och då brukar antipsykotika ge effekt. En del antipsykotika, som Leponex, Zyprexa och Risperdal anses ge lite starkare effekt än övriga preparat.

Jag har aldrig läst om några självhjälpsråd vid känselhallucinationer. Jag tror därför att det inte finns några sådana. Jag kan tänka mig att kognitiv beteendeterapi (KBT) kan minska känselhallisar eller göra dem uthärdliga. KBT har nämligen effekt mot hörselhallucinationer.
  • Erase
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 9 månader sedan #19422 av Erase
Svar från Erase i ämnet SZ
Jag har sz + hypokondri men jag tar stesolid 5mg om jag hör röster- det hjälper mot röster , hypoknodrin gör så att man får ångest- ångest över att man tror att man är dödssjuk - det är lite jobbigt att ha hypokondri-
Det enda som hjälper mot sz + hypokondri är - tycker jag motion det gör så att man slappnar av lite , jag går några kilometer i veckan om man nu inte vill motionera så har stesolid lite samma effekt som en promenadsrunda.
Mer
3 år 3 månader sedan #1312688 av Nobel
Svar från Nobel i ämnet HJÄLP känselhallisar
Hade en hypokondriperiod som yngre, vilken gick över efter några veckor. Det kanske borde ha setts som en varning för en eventuell psykossjukdom. Någon som vet om hypokondri kan räknas till schizofreni?
Mer
3 år 3 månader sedan #1312690 av Geta
Svar från Geta i ämnet HJÄLP känselhallisar
Har inte hört att hypokondri är förstadium till schizofreni men de flesta psykiatriska åkommor hänger ihop.
Mer
3 år 3 månader sedan #1312698 av Klanggedin
Svar från Klanggedin i ämnet HJÄLP känselhallisar
Hypokondri är ett nervöst tillstånd och jag läste att 50% av alla som kom på sjukvården hade egentligen inga sjukdomar utan var nervösa och gjorde höna utav fjäder.. Det märkte jag när jag hade lägre medicin och jag sökte vid lite av varje. Schizofreni har oro som första stadie och kan därför precis som jag gjorde leda till att man blir hypokondriker. Det är inte den ända anledningen men i detta sammanhang är det möjligt!