Tvångsbilder eller vad?

  • Besökare
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
13 år 4 månader sedan #355422 av Besökare
Tvångsbilder eller vad? skapades av Besökare
Tjosan så här innan jultider.

Jag har under flera år haft "bilder" som hela tiden "stör" vardagen särskilt vid stress. Dessa bilder var som starkast för sex år sedan då jag blev inlagt då jag helt enkelt inte stod ut med mig själv.

Bilderna kan dyka upp nu också, särskilt de senaste veckorna. Det är bilder som "visar" vad jag ska göra, skada mig själv eller andra. När det är som värst så [i:2nt4jche]"kan jag se mig själv slänga mig framför en lastbil"[/i:2nt4jche] eller [i:2nt4jche]"ta en kniv och skära mig själv[/i:2nt4jche]" eller [i:2nt4jche]"ta en sladd och attackera någon"[/i:2nt4jche].

Dessa bilder var förbaskat besvärliga och de kommer återigen smygandes. Jag blev rädd för att vistas bland folk. Jag drömmer även drömmar som är så likt mitt eget rum och att jag skadar mig själv och vaknar till och måste kolla men nej, jag har inte gjort något. Ibland vet jag inte om det är dröm eller verklighet.

Nu undrar jag om det är någon fler som har haft eller har liknande? Har inte fått någon diagnos ännu på dessa sex år så det är lite... störigt.
Mer
13 år 4 månader sedan #355423 av kvinnan
Svar från kvinnan i ämnet Tvångsbilder eller vad?
Jag var rädd för mina drömmar och hade fantasier om att jag skadade folk...Visste inte om jag hade gjort det jag drömde om eller inte.
Då sa en läkare till mig att det var bra att jag drömde så för då var det mindre changs att jag skulle göra det i verkligheten.....(?)
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
13 år 4 månader sedan #355427 av
Svar från i ämnet Tvångsbilder eller vad?
De pep något om psykos, jag var väldigt stirrig och inåtvänd och livrädd för mig själv. Dessutom så gick jag vansinnigt många promenader flera gånger om dagen bara för att försöka få bort eländet. Tog dessutom omvägar för att slippa vägen där jag visste att tung trafik kunde komma, jag visste helt enkelt inte om jag skulle komma hem.

Sedan hade jag förmågan att gå en promenad, men minns sällan promenaden förrän jag var hemma igen. Så irriterande. Mina depperioder har varat i år men då var det liksom rågat.
Mer
13 år 4 månader sedan #355468 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Tvångsbilder eller vad?
Det är väldigt ovanligt att enbart ha synhallucinationer vid psykos. Enbart synhallucinationer brukar tyda på missbruk eller kroppslig sjukdom t.ex tumör. Har du några andra psykiska symptom än dessa bilder?
  • Neue
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
13 år 4 månader sedan #355483 av Neue
Svar från Neue i ämnet Tvångsbilder eller vad?
Hej
Jag tror att du besväras av något slag av visuella tvångstankar. En tröst kan vara att det är en näst intill obefintlig risk att du faktiskt utför något av det som skrämmer dig. Det är inte ovanligt att t.ex mammor har tvånstankar om att de ska skada sina barn, men de gör det aldrig. Det är faktiskt större chans att en mamma som ser sig själv som ovanligt "snäll" gör sitt barn illa. Din upplevelse är förstås lika plågsam för det. Har du någon möjlighet att få tala med någon terapeut? KBT eller psykodynamisk? Jag skulle avråda från att börja medicinera. Att sopa problemet under mattan med medicin gör det bara långvarit. Kan du se någon orsak i ditt liv som gör att det blivit värre på senare tid? Kanske någon förändring i relationer, arbete eller något? Fanns det någon utlösande faktor för sex år sedan? Hoppas du kan ta till dig att tvångbilder är ytterst obehagliga, men inte farliga.
Mer
13 år 4 månader sedan #355486 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Tvångsbilder eller vad?
Kanske det är helt normala fantasier, som egentligen innebär att du är rädd för halka farmför lastbilen, rädd för att råka göra dig själv illa eftersom du har en skör kropp, eller rädd att skada någon annan... inte att bilderna kommer från att du vill göra dessa saker...