Tror att alla jävlas

Mer
19 år 11 månader sedan #1429 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet Tror att alla jävlas
Jag går ut och går minst 1 gång per dag. Jag undviker att gå där andra ungdomar finns för det känns som om de tittar på en och tänker jävlas med en. Ibland så händer det att det finns ungdomar vid ett ställe där jag ska passera. Då brukar jag knyta näven hårt och vara beredd ifall de skulle komma fram till mig.
Mer
19 år 11 månader sedan #1431 av D
Svar från D i ämnet Tror att alla jävlas
Det är rätt inställning Per-Erik.
Ibland kan jag tänka som du, men oftast så raljerar allt och jag känner mig spänd och olustig.
Mer
19 år 11 månader sedan #1439 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Tror att alla jävlas
-
Mer
19 år 11 månader sedan #1454 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Tror att alla jävlas
Jag tror ett problem i Sverige är att folk har fördomar och diskriminerar de med psykisk sjukdom. Nästan inga resurser har satsats på stigmabekämpning i Sverige, vilket har kritiserats i Läkartidningen nyligen. I USA anses stigmat vara ett av de största hindren mot återhämtning, medan det i Sverige verkar knappt ha existerat före artikeln i Läkartidningen.

Jag tror att problemet orsakas delvis av att alla vet vad folk i allmänhet tycker om folk med schizofreni. När man själv insjuknar i sjukdomen är man väl medveten om dessa åsikter, som är en extra börda och ett hinder i vardagen.

Jag tror att problemet måste lösas på två sätt. Dels måste informationen till allmänheten förbättras via kampanjer, så att de får en mer realistisk och en mindre fördomsfull inställning. Men det krävs också utbildning för de med schizofreni hur de skall stå ut med och bemöta allmänhetens fördomar. Sådana saker borde finnas i de patientutbildningar, som egentligen alla skall få.

Admin