"Syntyma vanföreställningar"?

Mer
13 år 3 månader sedan #362212 av Eos
Ja, så står det i min journal:

Psykotiska syntyma vanföreställningar.


Är det någon som vet var "syntym" heter på engelska?
För jag hittar inte så mkt om det på svenska.

Tacksam för hjälp :-)
Mer
13 år 3 månader sedan #362213 av Geta
Syntym verkar heta syntym på engelska också men jag vet inte
vad det betyder på något språk.
Mer
13 år 3 månader sedan #362214 av Eos
Svar från Eos i ämnet "Syntyma vanföreställningar"?
Tack Geta

Psykotisk vanföeställning att när man är deprimerad tror man att man har gjort det värsta som finns, att man är mer än usel, inte värd att leva. Man snöar gärna in på en av dessa saker tror jag.
Mer
13 år 3 månader sedan #362330 av Admin1
Syntyma vanföreställningar betyder att vanföreställningarna följer sinnesstämningen. Lite märkligt att de skriver psykotiska vanföreställningar, eftersom vanföreställningar alltid förekommer vid psykos.

Läs mer här:

Depressionen kan ibland leda till psykotiska symtom i form av vanföreställningar. Dessa vanföreställningar är stämningskongruenta (syntyma), d.v.s. följer sinnesstämningen. Exempel på syntyma vanföreställningar är att patienten tror sig ha en svår sjukdom (hypokondri), upplever sig vara ruinerade eller att de gått i konkurs, att de begått vedervärdiga handlingar o.s.v.

sahlgrenska.se/upload/SU/Dokumen ... ession.pdf
Mer
13 år 3 månader sedan #362340 av MsTibbs

Admin1 skrev: Syntyma vanföreställningar betyder att vanföreställningarna följer sinnesstämningen. Lite märkligt att de skriver psykotiska vanföreställningar, eftersom vanföreställningar alltid förekommer vid psykos.


Vanföreställningar förekommer alltid vid psykos, ja, men!

"Psykotiska vanföreställningar" står det = Vanföreställningar som är psykotiska. Till skillnad från vanföreställningar som inte är psykotiska.