Mina röster

Mer
18 år 8 månader sedan #20864 av Fredrik
Mina röster skapades av Fredrik
Just nu mår jag ganska bra och jag har inte haft några större problem med röster förutom när jag insjuknade hastigt för 8 år sen.
Men under små perioder när jag försökt sluta med min medicin har jag fått tillbaka dom lite.
För mig är det två stycken röster:

Den ena är inte speciellt gammal till åldern, den kanske är 6-7 år och är lite ledsen och tycker lite synd om sig själv tror jag. Den letar hela tiden efter kärlek.

Den andra rösten är äldre, kanske runt 40 och den klagar på allt! Den tycker jag är ful och värdelös och den är väldigt smart. Den tar till alla trix för att trakassera mig.

Jag undrar varför dom här rösterna egentligen kommit fram. Det känns inte som om jag haft verktygen att leva ett behagligt liv i harmoni med mig själv, där jag haft en stark egen vilja och förstått vad som är bra för mig själv.
Dom är ett symptom på att jag inte har varit förmögen att ta hand om mig själv på ett bra sätt tror jag.
Från att jag varit liten så har jag haft svårt att älska mig själv och jag undrar varför det blivit så.
Kan det vara så att värdet av en männsika bestäms av hur hon behadlas när hon är väldigt liten?
Hur hon tas emot av dom två vuxna som blir hennes föräldrar och hur omgivningarna är.
Jag vill tro att det är så, men man kan inte hålla på att fundera över detta då det inte är speciellt positiva tankar för mig. Jag måste fokusera på allt som är positivt istället
Mer
18 år 8 månader sedan #20892 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Mina röster
Låter lite som om det är delar av dig själv som pratar med dig... kanske ditt barn-jag och ditt överjag... låter det som om det kommer utifrån eller inifrån ditt huvud?

Jag har haft en inre dialog med mig själv och yttre kritiska röster under perioder när jag mått dåligt... de kritiska rösterna som lät som de kom utifrån omgivningen försvann snabbt med medicinering... den inre dialogen gick att mota rätt bra med att intala sig sig att man duger som man är... att man faktiskt behövs och är värdefull... kanske positivt tänkande om dig själv det kan hjälpa dig också...
Mer
18 år 8 månader sedan #20894 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Mina röster
Ja, jag har inga större teorier om mina röster ännu. Funderar ändå lite över dom och hur dom kommit till. Den fördömande rösten påminner lite om min mamma när jag var yngre.
Den yngre barn-rösten har kommit till på senare tid tror jag. Och den hörs inte av lika ofta som den fördömmande.
Ja, det är bara positvit tänkande som gäller. Jag har funderat för mycket över min barndom och hur den påverkat mig nu.
Nu gäller det att se dom positiva sakerna i livet. Man kan inte gräva ner sig för mycket.
Kanske kan jag lära mig att älska mig mer om jag väljer att fokusera på dom positiva sakerna i livet, istället för dom jobbiga?
Man kan ju inte ändra sin barndom, bara påverka livet man har framför sig.
Hoppas jag kan acceptera mina sämre sidor snart, även om jag tycker det är svårt.

mvh Fredrik
  • kgu
  • Besökare
  • Besökare
18 år 8 månader sedan #20897 av kgu
Svar från kgu i ämnet Mina röster
Hej Fredrik

Det där med att tycka om sig själv har jag också problem med ibland. Magin finns inom oss alla och det gäller att på bästa sätt använda sig av den. Det kan vara svårt när ångesten trycker en,men när man har sina bättre dagar så tror jag man ska använda det bästa i sig. Tro på dig själv hur du än mår, och låt dig inte styras av dina röster och inre dialoger. Jag hör också röster ibland, som ofta kränker mig.
Tänk så här Fredrik.När rösterna kränker dig, stå upp för dig själv och tala om för dom att dom har fel,och säg, ni får tycka vad ni vill,men det ni tycker det tycker inte jag. Vem vet den onda rösten som tycker att du är ful och värdelös,kanske tycker det om sig själv, projektion alltså. Det är alltid den som kränker som är offret.
Mer
18 år 8 månader sedan #20904 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Mina röster
Tack för tipsen kgu. Skall försöka att fokusera på positiva saker framöver och inte tänka så negativit som jag gjort hittills.
Mer
18 år 8 månader sedan #20925 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Mina röster
Rösthallucinationer kallas av en del för rösttankar. Det är förmodligen ens egna tankar man hör som en röst p.g.a en felkoppling i hjärnan till hörselcentrum. Jag tycker inte att man skall psykologisera så mycket över sina röster. I alla fall har jag aldrig gjort det.

RSMH har en förening som heter Rösträtt för personer som hör röster och som vill försöka minska problemet. RSMH säljer också böcker om problemet. Mer info hittar du här:
www.rsmh.se/rostratt.htm