Hej allihopa

Mer
18 år 6 månader sedan #23208 av Alisa
Hej allihopa skapades av Alisa
Jag ny på Viskas. Jag fick psykos nu i maj och känner mig helt hjälplös. En sak som jag tänkte fråga eller min teori om sjukdomen schizofreni angående röster som man hör. Och det att jag tycker att mina röster kommer utfrån och så pass sjuk kan inte vara att man kan höra 20 olika röster. Jag har läst mycket mycket om New Age religionen och om spöke och jag kan tänka mig att det finns såm många uttråkade själar som gör livet svårt för människor som lever.

Många kramar

Alisa
Mer
18 år 6 månader sedan #23210 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Hej allihopa
Hej Alisa! Välkommen till viska.se! Jag hör själv röster, men för mig är att jag hör dem inuti mig själv.

Jag har så många röster, att jaget inom mig, när jag tänker inte är min egen röst.
Jag är inom mig jaglös det är endast det jag som är skrivet eller högt uttalade jaget som är mitt jag.

Men sammantaget så är personligheten inom mig den samma igår, idag och i morgon. Jag kan icke överlåta mitt inre, och därmed ställa mig under makt som jag icke i mig själv kan acceptera.

Rösterna finns där, de är en del av mig själv, och jag har utvecklats som person väldigt mycket. Det har ibland varit upplyftande, men för det mesta är rösterna inte snälla.

Det som är, är att jag aldrig är ensam, det finns alltid någon att föra en konversation med. :rolleyes:

Missförstå mig rätt när jag säger om mig själv, att inom mig är jag jaglös, sammantaget är mitt inre i samklang med rösterna ett väldigt starkt jag.

Kan bara säga att det är ett ömsesidigt tänkande, jag godtar icke något ont som kommer till mig. Slår jag fast att en uppmaning som jag får, inte är från Gud då avvisar jag den rösten omedelbart.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 6 månader sedan #23224 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hej allihopa
Jag tror själv inte alls på att röster är andar eller spöken, men jag vet att det finns andra som tror det. Rösthallucinationer är ens egna tankar egentligen, som på grund av en felkoppling av nerver i hjärnan upplevs som röster, då tankarna av misstag hamnar i hörselcentrum. Det går själv att motverka röster genom att lyssna på musik eller titta på TV. Det finns också en förening som har självhjälpsgrupper för personer som hör röster. Du kan läsa mer om olika självhjälpsmöjligheter i självhjälpsboken Upp till kamp!