Forskning bältesläggning

Mer
18 år 5 månader sedan #26656 av Geta
Vad blir följdverkningarna av bältesanvändning.
Det är en sak om det sitter en person bredvid hela
tiden och att det är tidsbegränsat och att det
verkligen skrivs in i journalen att det skett.
Att lämna en person ensam i ett rum i bälte under
flera dygn och neka den att få bäcken när personen
ber om och dessutom inte skriva in det i journalen
borde vara förbjudet och är det.
Vad finns det för forskning runt detta.
Vad är fördelarna och vad vet man om hur psykos-
patienter upplever det.
Går det inte att räkna till psykiskt stressyndrom ett
trauma som patienten utsätts för?
Eller spelar det ingen roll hur psykiskt sjuka behandlas?
Mer
18 år 5 månader sedan #26660 av Isa-Alise
Jag tror nog att man kan få posttraumatiskt stress syndrom efter det trauma som en långvarig bältesläggning innebär...

Läs gärna tråden om min värsta vårdperiod som handlar om en långvarig bältesläggning:

<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=15&a....php?f=15&t=2952 [/url]<!-- l -->
Mer
18 år 5 månader sedan #26662 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Forskning bältesläggning
Om det är fara för andras säkerhet så kan jag förstå att man spänner fast en patient. Men då måste det sitta någon bredvid hela tiden tycker jag. Sen har jag funderat om det ibland kan vara att skötarna inte klarar av en situation psykiskt och därför istället väljer att spänna fast patienten för att det känns lättare för skötarna.

mvh Fredrik
Mer
18 år 5 månader sedan #26674 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Forskning bältesläggning
Tvång inom psykiatrin är en nödåtgärd som skall användas restriktivt, eftersom det finns risker med det. Tvångsvård varierar 10-faldigt mellan olika länder i Europa och varierar ganska mycket också mellan olika kliniker.

I USA skrev man så här om tvångsvård för ett par år sedan när an skulle reformera tvångsvården:

Användning av isolering och tvång skapar risker.
Användning av isolering och tvång i psykiatrin skapar signifikanta risker för barn och vuxna med psykiska handikapp. Riskerna inkluderar allvarlig skada eller död, retraumatisering hos personer som redan traumatiserats tidigare, förlust av värdighet och annan psykologisk skada.

Det pågår en svensk utvärdering av rättsäkerheten vid tvångsvård:
www3.lu.se/info/pm/729_pressm.html

Tvångsvårdregistret som föreslås har en positiv effekt, eftersom det då går att utläsa hur vanligt det är med bältesläggning och liknande tvång i landet.