synhallisar...

Mer
11 år 2 veckor sedan #575144 av Eos
synhallisar... skapades av Eos
Min kontaktperson trodde mig inte när jag berättade om mina synhallucinationer, för hon menade att det var så ovanligt, att det hörde till hjärnskador.
Jag vet ju vad jag sett, men jag blev ledsen över hennes kommentar.

Har hon rätt i detta?
Mer
11 år 2 veckor sedan #575149 av krokus
Svar från krokus i ämnet synhallisar...
På Wikipedia står det:
"Synhallucinationer är en form av hallucination som också förekommer. Den psykotiska personen ser saker som inte finns eller upplever att någonting som faktiskt finns förändras. Synhallucinationerna brukar inte vara särskilt tydliga, och den psykotiska personen kan ofta inte exakt förklara vad han eller hon sett. Om det förekommer väldigt tydliga synhallucinationer så brukar man överväga om det inte kan röra sig om en hjärnskada (organisk psykos) istället för en funktionell psykos. En vanlig typ av synhallucination är att den egna spegelbilden förändras på något vis, vanligtvis till något hemskt som upplevs som ett monster eller något som liknar en varulv etc."
[url:1hk5fjhp]http://sv.wikipedia.org/wiki/Psykos#Hallucinationer[/url:1hk5fjhp]

Jag har ju också haft synhallucinationer. Men så föddes jag med navelsträngen hårt lindad runt halsen också. :tänk
Mer
11 år 2 veckor sedan #575150 av koi
Svar från koi i ämnet synhallisar...
Jag har haft det, men jag såg det inte tydligt. Jag såg tex en hund. Men jag såg inte hela hunden på en gång, bara delar av den och sen en "känsla" av att det var en hel hund. Synhallisarna var väldigt flyktiga och ändrade sig tillbaka när man tittade noga på dem. Tex flugorna, de försvann när jag försökte fånga dem eller titta nära på dem.
Mer
11 år 2 veckor sedan #575151 av maria-w
Svar från maria-w i ämnet synhallisar...
Om du berättar vad du upplevt har du gjort det du kan.

Om de inte tror dig är det deras problem.
Mer
11 år 2 veckor sedan #575155 av maria-w
Svar från maria-w i ämnet synhallisar...
Jag har en teori utifrån antagandet att känslor spiller över. Om man är i närheten av en glad person blir man glad, deprimerad ledsen osv. I närheten av en paranoid kanske de blir misstänksamma och därför tror att man ljuger.
Mer
11 år 2 veckor sedan #575156 av Geta
Svar från Geta i ämnet synhallisar...
Visst stämmer det att känslor smittar.