jävla röster

Mer
18 år 3 månader sedan #31723 av anglabarnet
jag vet inte var jag ska ta vägen, jag blir knäpp...
jag hör röster mestadels hela tiden...
inte alltid i prat, kan vara mummel....
jag blir så misstänksam...
jag äter risperdal 2 mg...
den har hjälpt lite... men inte tillräckligt...
jag tar livet av mig snart om inget hjälper...
Mer
18 år 3 månader sedan #31725 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet jävla röster
Prata med din läkare om det, kanske kan en liten medicinhöjning vara allt som behövs för att rösterna ska dämpas...

Du kan pröva olika tekniker att hantera rösterna... som att sätta gränser för dem, säga åt dem att de bara får prata med dig en timme på kvälllen... det tipset kan vara svårt att genomföra och fungerar för en del, men inte för andra...

Vad som fungerat bäst för mig är att strunta i rösterna... dvs att ignorera dem... jag förökte bottna i min inre kärna och sträcka mig ut mot verkligheten, och låta rösterna finnas vid sidan om mig utan att bry mig om dem...

Det finns rösthörargrupper och självhjälpsgrupper genom RSMH där man kan få hjälp att hantera sina röster... bra böcker om röster finns där också...

www.rsmh.se/

Ditt liv är värdefullt och du är en viktig medlem i gemenskapen här på jorden... du behövs... du får inte ge upp för att det är kämpigt.... men visst behöver du stöd och hjälp att bli av med rösterna elleratt lära dig leva med dem...

Sköt om dig väl och sök hjälp....
Mer
18 år 3 månader sedan #31733 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet jävla röster
jag tycker att du skall prata med din läkare direkt. 2mg är en ganska låg dos och man kanske kan höja den lite. Eller så kan du få byta medicin om den inte passar dig. Men som sagt 2mg är en låg dos!

kram Fredrik
Mer
18 år 3 månader sedan #31752 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet jävla röster
Jag tycker att du skall prata med din läkare om ni tillfälligt kan höja dosen av Risperdal så det blir drägligare för dig. Jag känner annars igen ditt problem för jag hade samma problem med röster i början och trodde länge att de aldrig skulle försvinna. Idag är det länge sedan jag hörde röster, så problemet kan nog försvinna för dig också tror jag så småningom.

Röster kan utlösas av stress. Stress kan vara både för mycket eller för lite stimulans. De flesta har problem med röster när de skall lägga sig och det är lugnt och stilla dvs för låg stimulans. Försök undvika tystnad lyssna på radio eller titta på TV för det kan hjälpa. I självhjälpsboken Upp till Kamp! finns en mängd självhjälpsråd när man har problem med röster.
www.viska.se/Kamp.pdf