Hjälp mig reda ut några saker.

Mer
18 år 2 månader sedan #33849 av Suspekt
Det är nämligen så att jag nu blir medicinerad för psykos. Och det är några saker som har slagit mig, som jag ser annorlunda på nu än vad jag gjorde under psykosen. Tror jag iallafall.
Det är nämligen så att under psykosen trodde jag att alla människor i alla åldrar tittade, pekade och talade illa om mig och min pojkvän för att vi pussades in public. Jag var helt övertygad om att folk ogillade sånt här i Italien (flyttade hit för lite mer än ett år sen), så jag vågade knappt hålla min pojkvän i handen när vi gick ut. Men nu i efterhand när jag är friskare så ser jag att alla andra pussas ju och alla andra håller ju varann i handen och det är inte längre några som tittar, pekar och talar illa om oss. Vart i hela friden hade jag fått den iden ifrån? Jag var ju tydligen heeelt fel ute. (Sen trodde jag också att folk allmänt bara stirra och tala illa om mig men det är tydligen vanligt under psykoser och liknande).

Sen var det en annan sak. Jag är en sån som tror på spöken, till en viss grad iallafall. Och jag brukade känna av en viss närvaro vid min dörr till rummet på kvällarna. Jag kunde känna att det var en man som stod där, i 40-50års åldern. Rätt lång, stadigt byggd och med brunt hår. Det som gjorde mig illa till mods var att det var en obehaglig närvaro. Han kändes inte trevlig, och han stirrade på mig hela jävla tiden. Vissa gånger vågade jag inte ens vara i rummet pga. detta och fick springa förbi och ut för att slippa honom. Och det var BARA i mitt rum vid min dörr som han ställde sig. Men när jag började med medicinen försvann han. Då är frågan, inbillade jag mig bara honom eller var han faktiskt där? Jag vet fortfarande inte, för jag kunde ju få en sån klar bild av honom. Jag är bara rädd att han ska komma tillbaka när jag slutar med medicinen, för nu har jag sänkt min dos från 10mg zyprexa till 5mg och snart ska jag sluta helt.

Är det någon annan här som tror på spöken? Kanske låter fjantigt, men man börjar ju undra vad som rör sig i universum när såna här saker händer.
Mer
18 år 2 månader sedan #33856 av jennynen
Hej.

Vad skönt att du mår bättre när du tar din medicin. Om du skulle må sämre när den sätts ut så kommer läkaren så klart sätta in den igen, så du behöver nog inte vara så rädd. Fast det är väl lättare sagt än gjort antar jag.

Angående spöken så tror jag att det är mycket vi inte kan förklara i den här världen. Jag vet inte riktigt vad man ska tro, men man ska nog aldrig vara alltför tvärsäker åt något håll. När det gäller just din situation så tycker jag att det verkar som om det inte var något spöke. Du var ju i en psykos och uppfattade människorna på gatan helt fel som du sen märkte. Troligtvis så var upplevelsen av mannen vid dörren också något som alstrats av psykosen. Speciellt med tanke på att han försvann när du fick medicin. Men jag förstår att det var skrämmande.
Mer
18 år 2 månader sedan #33867 av Admin1
Jag tror också att du haft vanföreställningar och hallucinationer (mannen vid dörren), som försvann sedan du började med Zyprexan. Det är ganska vanligt med sådana besvär vid psykoser, även om hörselhallucinationer är vanligare än syner. Jag avråder dig att sluta med Zyprexan på egen hand, eftersom besvären brukar nästan alltid återkomma samt kan förvärras också.
I början får 90 % effekt av antipsykotika, men efter ett par år sjunker det till 70 %. Troligen är det återfall i psykos som gör att en del förlorar effekten.