Vård?

  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
18 år 2 månader sedan #34065 av Fantasio
Vård? skapades av Fantasio
Vad tycker ni om tvångsvård och hur många är det som haft det av er? Jag har de senaste månaderna varit inlagd mot min vilja periodvis och bara en gång har det varit befogat. Då tappade jag fullständigt greppet o var nära att hänga mig, men fick hjälp. För det är jag tacksam, men nu släpper de inte taget om mig. Den enda anledningen att man är där tycks vara att man ska ta sin antipsykotika och eventuellt lugnande under överinseende, annars är det endast förvaring. Jag vet ett par exempel på människor som legat inne flera månader utan att uppvisa sjukdomstecken.
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 månader sedan #34066 av
Svar från i ämnet Vård?
Det behöver inte synas utanpå att man lider av psykisk sjukdom.
En del kan blixtsnabbt byta sida och det är det som läkarna ser.

Pyromani är ett exempel på sådan sjukdom.
Mer
18 år 2 månader sedan #34068 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Vård?
När jag var yngre fick jag tvångsvård för jag hade svårt att samarbeta med läkaren och ville inte ta mediciner...

Numera har jag en välfungerande läkarkontakt och får vård frivilligt när det behövs...
Mer
18 år 2 månader sedan #34089 av Jeff
Svar från Jeff i ämnet Vård?
Är man själlös så kommer lätt självmordstankarna. Man måste hitta verktyg för att finna sin rena själ igen. Den bästa hjälpen är nog självhjälp. Men ibland kan det vara bra att få stöttning och bli tagen på allvar för den man för jävlen är. Man blir lätt röd i ögonen när respekten inte finns där. Du fick hjälp och det är jag evigt tacksam för. Man får kämpa in till sista andetag för att få sin röst hörd ibland. Lyssnar dom inte då så dör man inte ensam utan också med sin plågoande. Plågoanden får då allt något att lyssna på och lära,medans man själv i det läget får leva ett tryggt och värdigt liv i lugn.
Mer
18 år 2 månader sedan #34110 av Katt
Svar från Katt i ämnet Tvångsvård
Jag har bara haft det en gång som tur är.Mina inlägninar annars har varit frivilliga. Fasst i bland har jag haft extravak och så.jag tror inte de använder det i onödan. fasst det känns ju hemskt när man hamnar på lpt.Mina inläggningar brukar messt vara någon enstaka vecka.