fråga..

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 månader sedan #34907 av
fråga.. skapades av
Finns det någon här med schizofrenidiagnos som inte hör röster? hur vanligt är det?
Vad är isf era symtom som gett er diagnosen?
Mer
18 år 2 månader sedan #34913 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet fråga..
Jag anser inte att jag hör röster, jag har bara gjort det ett få tal gången vid insomnandet (något som är vanligt även bland friska människor).
I stället för röster har jag dock något jag kallar Tanken. Det är som en extra tanke i mitt huvud, den är inte min egen utan fristående känns det som.
Den kommenterar allt och alla, mig, andra människor och min ogivning på ett ofta väldigt elakt och brutalt sätt.
Jag har dock ändå fått diagnosen schizofreni, för att jag kan blir extremt paranoid, få syn och lukt-hallucinationer och vanföreställningar. Dessutom lider jag rätt mycket av sk "negativa syntom" som depression, orkeslöshet, sämre kognitiva förmågor etc.
Mer
18 år 1 månad sedan #35154 av Angel
Svar från Angel i ämnet fråga..
Abzu: Hej, nu byter jag ämne lite. Förlåt mig.. m,en jag undrar en sak bara. Det du skrev nyss, om dina "syntom" för schizofreni..jag har allihopa och jag hör röster dagligen. Jag var på bup i ca ett halvår men det var ungefär 5 månader sen. Jag berättade om allt de där och de gjorde en utredning osv. Jag fick aldrig någon diagnos utan de sa bara att vanföreställningar var vanligt tjejer nuför tiden. Sen var det itne mer med de. Hur kommer det sig då att du fick den diagnosen? Kan det ha med åldern att göra, nu vet jag ju inte hur gammal du är men jag menar bara att vi kanske inte är lika gamla?

Kram /Angel
Mer
18 år 1 månad sedan #35162 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet fråga..
En "tung" diagnos som schizofreni sätt sällan på barn och ungdomar under 18 år, det kan vara en anledning till att du inte fått någon diagnos.
Jag var 23 när jag fick min diagnos.
Mer
18 år 1 månad sedan #35164 av Angel
Svar från Angel i ämnet fråga..
Aha, jo så är det säkert. För jag är inte över 18 än så..
Tack så mycket för svaret
Mer
18 år 1 månad sedan #35169 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet fråga..

Finns det någon här med schizofrenidiagnos som inte hör röster? hur vanligt är det?
Vad är isf era symtom som gett er diagnosen?

Jag tror att det är ganska vanligt att inte höra röster och ändå få "Diagnosen". Jag hör ibland röster, har sett saker som tydligen inte existerat och känner mig ibland förföljd/avlyssnad (det är det mest handikappande). Jag tror att det var det sammantaget som gav mig stämpeln schizofren.