Paranoia

Mer
18 år 1 månad sedan #35738 av Jeff
Paranoia skapades av Jeff
Hej!

Jag var precis ute och gjorde en del ärenden. Jag kände mig totalt uttittad. När människor skrattade kändes det som att det var riktat mot mig. Ångest hade jag också och den ökade mer och mer. Kände mig mentalt utmattad när jag kom hem och deprimerad. Zoloften verkar inte hjälpa alls mot ångesten. Seroquel tar jag inte på dagtid eftersom jag blir trött och avtrubbad, men är kanske i behov av den ändå. Va tror du Admin!!! Man känner sig lite fobisk när man ska tala med människor ibland. Svårt med ögonkontakt. Jag är långt ifrån hemma och känner inte igen mig själv.
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #35740 av
Svar från i ämnet Paranoia
Kan bara säga att jag känner igen mig väldigt väl i det du beskriver. För mig personligen finns det bara en sak som hjälper mot paranoia och ångest och tvångstankar - terapi, terapi, terapi... att jobba med sig själv och gå i samtalstearpi.

/Sofie
  • lotta
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #35746 av lotta
Svar från lotta i ämnet Paranoia
Ja du. Jag tog ju upp samma sak själv för ett par dagar sen och har kommit på några saker som underlättar då jag är ute bland folk.

På buss och tåg har jag med mig en bok och tidning att glo i även om jag inte alltid läser....då slipper jag ögonkontakt.

Är jag ute och går så tittar jag mer nonchalant i marken än direkt på folk. Blir ett "möte" jobbigt så "letar" jag i min plånbok.

Det är fult att glo, tycker jag. Många människor gör det och som sagt, man har lust att fråga dem varför. Att dem skulle skratta åt dig verkar osannolikt så försök att släppa den tanken. Men som sagt att folk faktiskt glor ibland gör mig förbannad.

Inderal är en medicin som kan ha positiv verkan i sociala sammanhang. Skådespelare och artister brukar använda sig av den vid "scenskräck" odyl. Provade den för ett par år sen och tyckte då att den funkade ganska bra. Kanske borde be om ett recept igen Ciao
Mer
18 år 1 månad sedan #35771 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Paranoia
Antipsykotika har effekt mot paranoia, men också kognitiv beteendeterapi. Om man har paranoia är det bra att vara kritisk och ifrågasättande till den och paranoian kan då minska. Paranoia kan komma periodvis ibland och sedan försvinna. Jag har drabbats av det ibland periodvis, men nu har jag inga som helst problem.

Ångest kan ibland vara svårbehandlad och det är sällan den helt försvinner även om den förbättras av mediciner. För mig drabbar ångesten attackvis av specifika händelser, men den går snabbt över eftersom jag tänker att det bara är en övergående känsla och obehag. Jag brukar också tänka på hur ofta ångesten har vilselett mig många gånger och varit obefogad.