Hallucinationer...

Mer
18 år 1 månad sedan #37007 av Aspergergirl
Vet inte riktigt hur jag ska börja mitt inlägg, men som de flesta här vet så har jag Asperger syndrom och inte schizofreni eller psykos. MEN ska jag tillägga. I somras hörde jag röster och ljud som inte var verkliga. Jag såg också syner och kunde vakna mitt i natten och inte vara säker på om jag befann mig hemma eller någon annanstans. Jag var mycket förvirrad och ångesten slet i mig. Min läkare bedömde då att jag var gränspsykotisk och satte in mig på Zyprexa. Detta gav effekt nästan med en gång och jag har sedan dess inte haft några som helst symtom på psykos. Min förföljelserädsla försvann helt och några hallucinationer har jag inte haft alls sedan dess.

Men så i kväll... knackade det på min dörr. Jag väntade inget besök och blev fullständigt skräckslagen. Jag vågade INTE öppna dörren. Det konstiga är att det bara knackade en enda gång. Efter en liten stund smög jag fram till mitt nerrullade fönster och kikade ut. Jag fick då se att ingen stod utanför min dörr. I detta läget är jag rädd att det antingen var ett inbillat ljud (som jag är 100% säker på att jag hört) och att det är tecken på psykos igen, eller att någon är ute efter mig, antingen för att göra mig illa eller bara för att retas och skrämmas. Jag kan tala om att jag tidigare (innan jag började med Zyprexa) hört mystiska ringningar på min dörrklocka om kvällarna så det här är inte ett helt okänt fenomen.

Just nu har jag en oerhörd ångest. Vill skada mig själv och vet inte vad jag ska ta mig till. Känner mig fullständigt livrädd.

Vad tror ni andra här? Kan det här vara tecken på en begynnande psykos?

/A
Mer
18 år 1 månad sedan #37010 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Hallucinationer...
Hej A-girl. Jag tror inte det är någon begynnande psykos. Jag tror bara du är lite orolig av dig just nu.
Ibland kan man få för sig saker bara och det kan ju hända att det var någon som knackade på din dörr, men inte nån som är ute efter dig.
Det kan också ha varit något annat ljud du hörde.
Hoppas du får en lugn natt nu utan jobbiga ljud som stör dig.

kram Fredrik
Mer
18 år 1 månad sedan #37011 av Aspergergirl
Svar från Aspergergirl i ämnet Hallucinationer...
Jag hoppas du har rätt Fredrik! Tack för att du svarade. Det gör mig genast lite lugnare. /A
Mer
18 år 1 månad sedan #37014 av Aspergergirl
Svar från Aspergergirl i ämnet Hallucinationer...
F*n.... Nu har jag skurit mig också på flera ställen. Har lagt om det med kompresser men det blöder igenom. Vet inte vad jag ska säga till min stödperson i morgon. Jag brukar vara ärlig och tala om när jag gjort något sådant även om det tar emot. Fast hjälper det?? Näe, inte ett dugg. Kanske är det lika bra att inte säga något alls. Jag mår piss i kväll rent ut sagt. Skulle behöva prata med någon men vågar inte ringa någonstans. Vet annars att jag får ringa till avdelningen där jag varit inlagd förut men jag vågar inte ringa. /A :cry: