Tror mig vara övervakad och förföljd :(

Mer
7 år 11 månader sedan #832149 av LonleyMedusa
Jag tror mig vara övervakad via datorn och mobilen. Främst av gamla vänner och bekanta som jag sen en tid brutit kontakten helt med p g a diverse anledningar. Vissa av dom höll på med kriminella handlingar och droger och sånt skit, men som sagt har ingen kontakt med dom längre sen några år tillbaka.

Jag har stora problem med ångestbesvär och paranoida tankar. Fick diagnosen schizoaffektiv för ett år sedan, men nu är läkarna osäkra på det. Dom har sagt att jag har vissa psykotiska och affektiva besvär, men är möjligen inte schizoaffektiv. Håller på att utreds fortfarande.

I alla fall, så handlar mina paranoida tankar oftast om att jag är övervakad eller förföljd. Till exempel när jag är ute och åker bil och om en och samma bil bakom mig följer efter mig i mer än 2 km, så blir jag väldigt ångestfylld, låser alla bildörrar och svänger oftast av vid en parkering där det vistas mycket folk och bilar för att bilen som jag tror förföljer mig ska köra vidare och inte veta åt vilket håll jag egentligen ska till. Och sedan är det dessa obehagliga tankar om att jag är övervakad via datorn och mobilen. Främst av gamla vänner och bekanta, som jag dessutom vet är väldigt kunniga på just data och IT.

Vad låter detta som? Ren och skär paranoia som så gott som alla människor lider av (i minimal grad) eller kan det vara något sjukligt som jag måste behandlas för? I och för sig så blir jag fortfarande behandlad för schizoaffektiv (Risperdal 2 mg), men symptomen kvarstår.

Vågar inte riktigt berätta om dessa skrämmande tankar för min samtalskontakt på psykiatrin heller. Främst för att jag skäms så mycket för det, sen är jag rädd att vissa myndigheter såsom Socialtjänsten ska kopplas in då jag har tre barn, om jag berättar om detta.
Mer
7 år 11 månader sedan #832151 av Geta
Hej!

Har dina gamla vänner och bekanta stört dig tidigare. Har detta börjat nyss.
Hur länge har du tagit Risperdal. Får du höja dosen om du upplever symtom.
Mer
7 år 11 månader sedan #832210 av Admin1
Oro och ångest kan vara ett förstadium till paranoia. Att minska på ångest kan vara bra. Du kan ju prata med läkaren om du får tillfälligt höja Risperdalen när du mår sämre.

[url:x8pk837m]http://www.viska.se/index.php/sjalvhjalp/989-oevervinn-din-paranoia[/url:x8pk837m]
Mer
7 år 11 månader sedan #832231 av Nissegossen
Eftersom Gud ser allt vad du gör och det du gör är godkänt utav honom, varför då bry sig om vad människor tycker om vad du gör? Gör vad du vill, men ingen människa har något att säga om det du gör så länge det är lagligt det du gör. Givetvis har du troligast paranoia.
Jag skrev en text 1999 som jag sparat och den heter övervakningssamhället och den ligger på viska. <!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&am...1&mobile=desktop [/url]<!-- l --> Hoppas du har nöje av den och förstår att förmodligen är det paranoia du har.

Du är klart paranoid oavsett diagnos.

Ingen som skriver här har varit utan Paranoia sedan innan eller de fått en psykiatrisk diagnos.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
7 år 11 månader sedan #832277 av cecilia76
Tycker absolut du ska prata med en privat läkare om att eventuellt höja dosen. Enligt det jag förstått är att de lyssnar och vill hjälpa på ett bra sätt. De som är anställda av landstinget gör mer än gärna så att de med psykiska problem inte får behålla barnen. De är snabba på luren till socialen!! Du ska förstås veta om att även privat läkare har skyldighet att höra av sig till socialen om de tror att barn kan fara illa. Men, har du chansen så kontakta privat läkare som du har förtroende för.
Mer
7 år 11 månader sedan #832370 av Admin1
Om du inte är schizoaffektiv, så kan du vara bipolär eller ha psykotiska depressioner., men då har man bara psykotiska symptom vid depression eller hypomani/mani. Det finns en samtalsbehandling, som är mycket effektiv mot paranoia, som heter metakognitiv träning (MCT) den ger bättre effekt mot paranoia än antipsykotika. Enklaste metoden är dock att höja antipsykotikadosen.

Du kan också göra detta test för att se om en psykos är nära:
[url:1f5ihto0]http&#58;//www&#46;viska&#46;se/index&#46;php/sjalvtester/aterfallstestet[/url:1f5ihto0]