Vad är det med mig?

Mer
18 år 3 veckor sedan #37664 av Aspergergirl
Om dagarna är jag lycklig, nästan hypoman eller manisk medan kvällarna är tunga och ångestfyllda. Mitt humör växlar så fort att jag knappt hinner med i svängarna själv. På kvällarna kommer också min förföljelserädsla. Jag får för mig att det är någon utanför min lägenhet som vill ta sig in till mig och göra mig illa på något vis. Jag har hört både dörrknackningar och att någon ringt på dörrklockan. Allt detta gör mig skräckslagen. Jag måste rulla ner för mina fönster innan det blir mörkt ute och sedan vågar jag inte gå nära mina fönster eller ytterdörr. Det har hänt att jag stängt in mig på toaletten eftersom den känns tryggare när det inte finns några fönster där. Jag vågar inte ha tänt inne på kvällarna eftersom någon person utanför kan se skuggorna av mig utifrån.

Jag hör ljud av folk som går på min trappa och det gör mig så obeskrivligt rädd. Jag vågar inte gå nära dörren för att kolla ut. Innan det blir mörkt ute kontrollerar jag att min dörr är låst flera gånger men när det mörknat vågar jag inte längre göra detta. Då stiger ångesten inom mig när jag inte kan komma åt att kontrollera dörren.

Nästa vecka ska jag träffa min läkare och då ska jag försöka få mod till mig och berätta det här för honom. Kanske finns det någon hjälp att få?

/A
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 veckor sedan #37695 av
Svar från i ämnet Vad är det med mig?
Paranoid. Zyprexa och terapi.
Mer
18 år 3 veckor sedan #37697 av Aspergergirl
Svar från Aspergergirl i ämnet Vad är det med mig?
Zyprexa 10 mg får jag redan. Kognitiv beteendeterapi har jag gått i, men det gav inget resultat på mina besvär så jag fick tyvärr sluta med det.

Jag ska dock träffa min läkare om en vecka och ska försöka ta upp mina problem med honom. Det krävs lite mod men jag tror jag ska klara det. Fick mail från min förra läkare idag och han tyckte att jag skulle ta upp det med min nuvarande läkare. Så vi får se hur det blir...

/A
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 veckor sedan #37699 av
Svar från i ämnet Vad är det med mig?
10mg är snäppet över det minsta och 30 är max vad jag vet. Märkte du en skillnad av zyprexan i början? Kanske byta medecin? Eller höjning.
Mer
18 år 3 veckor sedan #37700 av Aspergergirl
Svar från Aspergergirl i ämnet Vad är det med mig?
Ja jag märkte effekt i början. Mina förföljelserädslor försvann och mina ljud- och rösthallucinationer försvann också. Det är först nu de senaste veckorna som problemen börjat komma tillbaka. Jag har haft Zyprexa sedan sommaren -05.

Får se vad läkaren säger om en vecka. Det kanske blir aktuellt med en höjning då.

/A
Mer
18 år 3 veckor sedan #37712 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Vad är det med mig?
Du kanske behöver en lite högre dos av Zyprexan, eftersom besvären kommer några timmar innan du skall ta din tablett. Diskutera saken med din läkare för det är kanske inte så stor doshöjning som krävs för dig.