Hjälp och svar snälla

  • Erik
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 veckor sedan #38336 av Erik
Hjälp och svar snälla skapades av Erik
Jag har en fråga angående misstänksamhet

Hur vet man om misstänksamheten hör i hop med psykos eller nåt annat?
Hur vet man om man är paranoid? Får ofta för mig när jag mår dåligt att omgivningen på nåt sätt konspirerar mot mig. Ofta så får jag för mig det om människor som står mig väldigt nära. Att dom på nåt sätt kör nåt slags "spel" emot mig. Försöker ta reda på saker för att sedan prata om mig, sitta och skratta åt mig bakom min rygg och i slutändan så sviker dom mig eller berättar alla jobbiga saker jag sagt till alla. Att dom på något sätt vill mig illa psykiskt. Är det vanlig misstänksamhet eller något man bör ta upp med en läkare? Tror ofta att "alla" är med på detta, att alla jag pratar med har någon koppling till varandra och att det är förutbestämt av dom.

/Erik
Mer
18 år 2 veckor sedan #38349 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hjälp och svar snälla
Jag tycker inte att det låter psykotiskt utan mer som misstänksamhet. Den psykotiska paranoian kännetecknas av vanföreställningar typ att CIA eller KGB förföljer en. Det är oftast ganska enkelt att känna igen psykotisk paranoia för den är ofta rejält skruvad och verklighetsfrämmande. Vid paranoid personlighetstörning så är paranoian inte psykotisk utan mer lik misstänksamhet. Om det blir värre för dig tycker jag definitivt att du skall kontakta läkare för hjälp.
Mer
18 år 2 veckor sedan #38369 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Hjälp och svar snälla
Hej Erik,

Känner igen mig själv i det där med att misstänka folk för att prata skit om dig. Själv har jag varit sjukligt misstänksam. Det som hjälpt mig mest mot "paranoian" som jag ändå kallar den, det är samtalsterapi. Prata sig ur det. Resonera med sig själv. Om du inte har några andra symtom som tyder på något annat så kanske samtal eller terapi är det som skulle kunna hjälpa dig.

/Sofie