Echo de pensees

Mer
18 år 2 veckor sedan #38390 av stefan
Echo de pensees skapades av stefan
One type of auditory hallucination that is peculiar to schizophrenics is called "echo de pensees" which is the type of hallucination where a patient hears his own thoughts out loud and feels that everyone can hear him thinking.

Någon som har erfarenhet av det här? Tidigare hörde jag de flesta av mina tankar direkt eller ibland om jag tänkte tyst som ett eko ett par sekunder efter det att jag hade tänkt. Det sistnämnda var nog mest störande.
Mer
18 år 2 veckor sedan #38402 av Q.L
Svar från Q.L i ämnet Echo de pensees
Jag har o upplever det ibland fortfarande. Men då är hela mitt huvud väldigt stökigt kan knapp urskilja mina egna ord från mina egna tankar än mindre lokalisera tankarnas ljud utanför mitt huvud.
Mer
18 år 2 veckor sedan #38403 av killergirl
Svar från killergirl i ämnet Echo de pensees
Ja jag känner väl igen mig i det som skrivs..allt blir en ända röra i huvudet och man vill bara försvinna...Jag har dock blivit av med nästan alla sådana känslor sedan jag fick mina Abilify...
Mer
18 år 2 veckor sedan #38429 av stefan
Svar från stefan i ämnet Echo de pensees
Enligt en person som jag tidigare besökte på psykosvård i väster i Göteborg räknas inte det där att man hör sina egna tankar som en hallucination. Hon ansåg dock att de främmande röster jag hade var hörselhallucinationer. Numera vet jag tack vare Admin1 att beteckningen på det symptom man har beror på ens trosföreställningar. Om man inte tror att det man hör är verkligt kallas det för illusioner och inte hallucinationer. Om jag t.ex tror att de tankar som jag hör kan höras av andra är det en hallucination annars en illusion. Kanske hjälper medicinen bättre mot just det här fenomenet än mot främmande röster. Så tror jag i alla fall att det var för mig. Ibland kan något som i sig inte är så bra medföra en fördel. I mitt fall hjälpte det att alla "rösttankar" inte var främmande. Det blev liksom lättare att förstå då att också de främmande tankarna kunde vara illusioner.