Någon medlem med liknande fall?

Mer
17 år 10 månader sedan #42553 av Rakii
Ska försöka lite kort redogöra vad jag upplevt under någon månads gång och undrar samtidigt om någon annan medlem här på forumet har likadan erfarenhet av denna formen av hallucinationer och vad ni tror/vet vad det kan bero på.

Synhallucinationer:

Det första jag såg var en hund vare sig utan halsband, koppel eller husse/matte lunkandes i skogen, sprang förbi mig och tyckte det var märkligt att den bara dök upp från en annan närbelägen stig. Jag vände mig om för det tystnade bakom mig och hunden var borta.

Någon dag efter detta såg jag en flicka kommandes springande, skrikandes för full halls något obegripligt samtidigt som hon grät. Hon sprang förbi mig och såg bara rakt fram, ropandes men ingen annan i omgivningen tycktes lägga märke till henne.

Ännu en dag efter detta såg jag en kille i min ålder stå vid en busshållsplats på andra sidan gatan, jag tittar ner i marken och killen är borta. Det var ett vidsträckt område, ljust på dagen och vägar ledde långt och alla håll och fanns ingenstans som han skulle kunna ha gått iväg på dom få sekunder jag tittade ner.

Andra mindre företeelser är att folks ansikten har ändrat drag, sett äldre ut, fått drag av andra nationaliteter (asiatiska etc...().

Text i böcker/tidningar bildar nya meningar som jag kan relatera till, kan bilda namn på personer jag känner eller något annat, sen nästa gång man kollar den meningen är det som "det ska".

Hörselhallucinationer:

Häromdagen var jag ute i skogen vid en sjö då jag plötsligt från en närbelägen stig intill bryggan jag står på hör min mor ropa på mig 5-6 ggr, därav ser jag två helt okända personer gå förbi och jag står där förvirrad.

Hört av viskningar av osammanhängande meningar i örat, precis som om någon skulle stå bakom mig.

Mummel och skratt "i" hörlurarna då jag lyssnar på musik. Ibland låter det som någon står och pratar bakom men ingen annan är i rummet.

Då någon sjunger kan det komma in nya meningar/textrader som jag aldrig hört tidigare.

Då jag ser på film kan konversationer mellan folk ändra språk, tonläge och en kvinna kan få en mansröst etc...



Så om någon annan med erfarenhet kring denna typen av hallucinationer, hör av er och dela era tankar.
Mer
17 år 10 månader sedan #42554 av Nissegossen
Också jag har varit med om liknande ting! Kanske inte lika accentuerat som dina men mycket liknande!

Om jag hade en förklaring som du kunde mottaga skulle jag ge dig den!

Kan bara säga att folk varit med om att mitt i natten under höst och vintersäsong sett en person såsom i strålkastarsken mitt ute på en öde åker, en mäniska som låg där mitt i natten hittades och om han hade tillåtit räddaren att köra honom till sjukhus så hade han blivit räddad, men nu dog han utav lunginflammation.

Har själv varit med om att själva Bibeln har ändrats plus en hel del annat!

Det finns mer i det fördolda än vad vi själva kan fatta med vårat förstånd!

Kan bara tala om för dig att du inte är ensam om det. Jag Tex har sett min egen ängel som en kristen sade.

Min egen far blev räddad genom ett ingripande! Jag själv är född efter den händelsen!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 9 månader sedan #43781 av Mindy
Hej Rakii

Jag hör också viskande, det känns som snett bakom mig, precis i örat.
Jag hör även extra röster i musik (någon som kallar på mig eller liknande)

Jag ser även en varg, som precis som din hund och flicka inte lägger märke till mig. I perioder kan jag se den varje dag promenera över trädgården, ibland ser jag inte den på flera veckor.

För mig är detta själva kärnan till min schizofreni. Att jag ser och hör dessa saker som ingen annan ser. Så länge det inte är negativa symptom är jag ganska glad. Låter kanske helt koko. Men jag tycker lite om att ha en egen värld.
Dock är det inte lika kul med eleka röster som säger att man inte duger, att man inte får äta, att man ska skära sig osv...
Men som sagt, det andra får gärna vara kvar.