behöver råd

Mer
17 år 9 månader sedan #43769 av armyknife
behöver råd skapades av armyknife
Hej

För några dagar sen blev jag återigen påmind av min rädsla för insekter, då jag hittade en stor skalbagge i mitt rum varpå jag verkligen inte ens vågade att närma mig den. Av någon anledning fick jag för mig att det var en kackerlacka och då det är jordens enda djur som kan överleva ett kärnvapenkrig blev jag väldigt rädd, då jag inte är särskilt mäktig mot en sådan varelse. Lyckligtvis kom min mamma hem och hjälpte mig att döda samt identifiera den.

Hursomhelst har jag sedan dess varit väldigt noggrann att kontrollera mitt rum efter liknande saker, samt kokonger ifall denna helvetesvarlse lagt ägg. Dessutom känner jag att de finns här någonstans, trots att jag inte hittat dem. Ljud, saker som rör sig snabbt och närmast obemärkt i rummet och så vidare - trots att varken min mamma eller jag hittat fler. Jag undrar om detta kan relateras till min minskade dos av risperdal och successivt utbytande till Zeldox, eller om det bara är händelsen i sig som orsakat detta "problem". Just nu känner jag mig egentligen bara skräckslagen för att vara hemma, men samtidigt vågar jag inte ta mig ut så mycket när mamma är inte hemma på grund av min rädsla för eldsvådor.

Tacksam för svar
Mer
17 år 9 månader sedan #43775 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet behöver råd
Jag tror att det är helt naturligt att vara rädd för insekter och har inget att göra med ditt medicinbyte... själv var jag väldigt rädd för getingar förut, men fick jobba bort rädslan i KBT terapi... numera kan jag ha rosor vid uteplatsen utan att vara rädd för getingarna...
Mer
17 år 9 månader sedan #43779 av Mindy
Svar från Mindy i ämnet behöver råd
Jag har samma problem med spindlar. mååånga av mina syner har med spindlar (min säng) att göra, så att när det någon gång faktiskt har varit en spindel i sovrummer vågar jag ofta inte gå in där på länge. Trots att min man letar igenom sovrummer och byter sängkläder (för att få bort eventuella ägg) kan jag hellre sova på soffan.

Jag hade samma problem med skalbaggar ett tag, men kom underfund med att de stora gör nåt mysko ljud, så man kan höra dem. Att sitta på sängen ett tag och lyssna hjälper. Det blir en slags meditation samtidigt.

Jag kanske bara pladdrar, men ville mest visa att jag har och har haft liknande problem.
Mer
17 år 9 månader sedan #43794 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet behöver råd
Jag tror de flesta känner obehag inför insekter, så det behöver inte ha med medicinbytet att göra. Om man ser på en stor grupp personer så ger Risperdal och Zeldox lika god effekt, men det finns individer där man kan se skillnad i effekt mellan preparaten.

En viktig sak med Zeldox är att man alltid skall ta den tillsammans med måltid. Om man tar Zeldox på tom mage blir det ungefär som att halvera dosen. Föda förbättrar alltså upptaget av Zeldox i kroppen.
Mer
17 år 9 månader sedan #43815 av killergirl
Svar från killergirl i ämnet behöver råd
Ja Zeldox skall intagas med mat jag tar det två gånger om dagen och måste äta annars verkar den ej...Insekter är jag livrädd för..har sett syner med dom krälandes på mig när jag hadde en psykos usch det är hemskt...själv är jag livrädd för ormar,och clowner
Mer
17 år 9 månader sedan #43817 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet behöver råd
Du, Killergirl! Kunde bara inte behärska mig! Den omedelbara tanken som dök upp var; Glassen heter GB!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum