fortfarande psykotisk?

Mer
17 år 9 månader sedan #45276 av bonnie
är psykosen över? äter ju mediciner mot min psykos.. lite av rösterna har försvunnit men jag e fortfarande rädd... har koncentrartionssvårigheter, såg en laserstråle i rummet tidigare.. blev jätte rädd.. vågar inte vara i rummet längre.... tänk om någon vill döda mig... fattar inte ibland vad folk säger ser bara munnen röra sig... vet inte riktigt om jag är frisk än... eller om man kan befinna sig i ett mellanstadie... vill inte äta mina tabletter igentligen har gått upp en massa kilon av dem.. orkar inte tänka på detta längre så kanske någon av er vet.. eller känner igen sig... om en psykos kan ha olika faser eller verkningsgrader... eller nått...

kram bonnie ws clyde
Mer
17 år 9 månader sedan #45280 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet fortfarande psykotisk?
Så länge du hör röster och ser laserstrålar som vill döda dig så kan jag nog rekomendera att fortsätta med tabletterna med gott hjärta.

PS det är inte bra att sluta med tabletter om inte läkaren råder dig att göra det. Då blir de psykotiska symptomen bara värre.
Mer
17 år 9 månader sedan #45284 av bonnie
Svar från bonnie i ämnet fortfarande psykotisk?
tack för svar... problemet med tabletterna är ju att jag går upp i vikt, pratade med en vän igår och hon sa att jag kanske kan byta till ett annat preparat.. vi får se hur det går.. inte säkert min psykiatriker vill det ju... känner mig som om jag har bättre kontroll på vad som är verkligt och overkligt nu... även om jag är lättskrämd.. därför kan jag tro att jag blivit av med psykosen och bara lever i en gräns psykotisk värld... eller vad vet jag ... vet någon hur lång en normal psykos brukar hålla i sig? jag låg på psyket en månad sen blev jag utsläppt... trodde ju att jag var frisk när de släppt ut mig ju...

kram

bonnie ws clyde
Mer
17 år 9 månader sedan #45286 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet fortfarande psykotisk?
Jag själv lever i en gränspsykos ständigt. Detta beror på att jag hör röster som jag konverserar med varje dag, under precis hela dagen.

Detta uppfyller mig så mycket att jag kallar det gränspsykos. Men du skall inte tro att jag är riktigt galen för den skull.

Denna ständiga dialog inom mig, kan visserligen vara oerhört störande, men det ger mig idéer som jag aldrig skulle ha annars.

Kan bara tala om att jag har ett mycket livligt intellekt! Detta tänkande går inte av för hackor och påminner mig ständigt om var jag har mig själv.

Det ger inblickar i och hjälper mig att förklara för andra hur det är att ha en psykos.

Detta intellekt gör att jag ofta kan resonera om sakar som annars inte andra kunde få ett annorlunda ställningstagande till.

Dessutom ger det möjligihet att frimodigt tala om saker som andra icke vill diskutera överhuvudtaget. För det berör det innersta i deras djupaste vrår i deras undermedvetna.

Det jag ofta har sett är, att jag så att säga har en "nyckel" till deras innersta.

Att sluta med medicinen bör du inte göra! Detta för att en djup psykos kan komma efter ett tag.

Du bör ta upp detta med din läkare, tala om sanninsenligt hur du känner med den medicin du har nu, och be om någon annan som inte ger så hög viktuppgång!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 9 månader sedan #45288 av stefan
Svar från stefan i ämnet fortfarande psykotisk?
Det där hur lång en normal psykos brukar hålla i sig i genomsnitt kan jag inte svara på. För mig personligen varade det psykotiska tillståndet med total förvirring endast ett eller ett par dygn därefter var jag gränspsykotisk och detta tillstånd varade i över sex månader, vilket krävs för att man ska få min diagnos. Problemet med viktuppgång går nog att lösa genom byte av medicin, men ibland krävs det också att man anstränger sig ganska mycket för att man inte ska gå upp i vikt. Även om jag har en ganska negativ inställning till intagandet av risperdal så tar jag den för jag vet att den kan skydda mig från nya psykossammanbrott. En fördel som jag har haft av medicinen bortsett från att den ger ett visst skydd mot nya psykoser är att den tycks hjälpa mot överdriven nervositet t.ex. när man skriver en tenta. (Tidigare var jag alltid jättenervös, men nu med risperdalen är jag helt lugn.) När jag slutade med medicinen tidigare åkte jag dit på ett nytt skov. Anledningen till att jag slutade tror jag om jag minns rätt var att jag gjorde den felaktiga kopplingen att så länge jag tar medicinen så är jag sjuk...(Ingen logik, bara känsla!)Vidare så kunde de olika mediciner som jag provade inte häva de symptom som jag hade, vilket medförde att jag inte brydde mig om att ta något mer än sömntabletter. Men som sagt medicinen kan skydda mot nya psykoser och jag drabbades kanske av en ny psykos p.g.a. att jag slutade ta medicinen. Hoppas att det blir bättre för dig snart.
Mer
17 år 9 månader sedan #45289 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet fortfarande psykotisk?
Hej Stefan! Bra att du skriver, men ett litet tips! Gör lite mellanrum mellan raderna så man inte tappar bort sig. För annars blir det svårläst.

Det är ingen pekpinne men försök förstå vad jag menar.

Ha en bra dag, och du, hör av dig! :lol:

Nisse.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum