Verklighet nr1 är precis lika verklig som verklighet nr2

Mer
17 år 7 månader sedan #48936 av Suspekt
Jag har gått igenom dom första inläggen i min blogg som jag fört i lite mer än ett år, det är skrämmande.. att se vart jag har varit någonstans. Jag har verkligen varit ute på vift rent mentalt och svajjat omkring i någon konstig sfär. Mest på kvällarna och nätterna, men även på dagarna även om det inte var lika kraftigt då. Jag har verkligen varit tokig.. och även om jag har trott på sakerna jag har sett och hört så har jag ändå varit kritisk och försökt tänka logiskt.. men det skapar ändå stora frågor. Om jag kan se och höra saker som andra inte kan, måste det ju betyda något?

Jag försöker hela tiden påminna mig själv om att det faktiskt bara är en "sjukdom", att det inte var den riktiga verkligheten jag uppfattade.. men på ett sätt var/är den ju faktiskt verklig.. annars hade jag väl aldrig kunnat uppfatta den? För mig var den ju verklig, hur kan den då inte vara på riktigt? Trots att jag går på medicin och den resonabla sidan av mig förstår att det inte är den verkligheten man ska befinna sig i så undrar jag ändå.. finns det olika världar, som arbetar sida vid sida? Uppenbarligen korsade jag någonstans..

Jag är fortfarande väldigt osäker på hela grejen, det har varit så omtumlande att uppleva det jag upplevt. Jag vet uppriktigt sagt fortfarande inte vad som är på riktigt och vad som bara är hjärnspöken. Men det erkänner jag helst inte, speciellt inte till mina närmsta vänner.. dom skulle bara försöka tala vettigt med mig och få mig att säga "jag vet att det inte är verkligt" och det skulle jag säga bara för att göra dom nöjda, så dom inte tror jag är tokig.. men sanningen är ju en annan - jag vet fortfarande inte.

Jag vet fortfarande inte. Det jag har sett har jag ju sett, det jag har hört har jag ju hört.. inbillning eller inte så har jag sett och hört det.. hur kan det då bara vara inbillning? Jag vet inte om det jag säger låter vettigt, men det är så jag känner.. Allt man upplever är väl ändå i allra högsta grad verkligt, annars skulle man ju inte uppleva det? Det var ju knappast drömmar, man drömmer inte i vaket tillstånd.

Vad var det egentligen jag upplevde? Vad var det jag såg? Jag tror fan inte att det bara var i mitt huvud, snarare att jag blev mottaglig för något som andra människor inte kan bli. Eller?

Svarta skuggor, varelser med lysande ögon och små nätta trollfingrar, mannen vid min sovrumsdörr, rösterna som skrikit på mig, de illaluktande dofterna, flickan i spegeln.. makterna som ville mig illa.. det k a n inte ha varit fantasier. Hur? Kan någon övertyga mig om att dom verkligen inte funnits? Dom fanns. Dom bara gjorde det. Och eftersom dom uppenbarade sig för mig förut, kan dom lika bra uppenbara sig igen.

Min medicin kanske bara trycker ner en annan värld i mig, min medicin kanske bara stänger dörren som en gång öppnats.. men dörren finns fortfarande kvar.. den andra världen väntar fortfarande på mig i det andra rummet?

Jag tycker inte om den världen, jag vill helst inte tillbaka. Men jag vet ju att den finns, och att dörren dit närsomhelst kan öppnas pga. massa olika anledningar. Dörren kommer alltid finnas där.. det betyder att jag aldrig kommer gå trygg.

Vad fan är det som händer mig egentligen?

Jag är rädd.
Mer
17 år 7 månader sedan #48939 av Nissegossen
Vad är verklighet? Varje människa som är skapad av Gud har sin egen verklighet! Den är specifik för just den människan!

Det finns inte bara en verklighet. Utan varje människa har sin egen inre verklighet. Den är skild från andras verklighet, samtidigt som vi delar alla en yttre veklighet som stämmer överens med varandra.

Är det då den gemensamma referensramén som alla skall tro på?

Nej!! Säger jag för vems verklighet talar vi om? Jo den enskilda människans verklighet är prrecis lika aktuell för den människan som alla andras verklighet/verkligheter är det!

Det finns inte bara en sanning med stort S, Utan det är de många små sanningarna med små s som sammantaget utgör sanningen med stort S

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Linnea
  • Besökare
  • Besökare
17 år 7 månader sedan #48943 av Linnea
jag kan nog inte ge dig något rakt svar på dina frågor. Men det jag kan säga är att jag är öppen för andra dimensioner. Du kanske är mera närvarande nu i din kropp och upplever inte det läskiga. Jag tror en del i det skrämmande du upplevde var att du inte var i din kropp. Bara det är skrämmande. Sen att du såg en massa saker som andra inte gjorde och som du inte vet vad det var...det är givetvis också läskigt! Men jag tror abslout du kan bli trygg igen! Jag har också varit rädd. Ja jag har varit på helvetets botten och nu är jag trygg igen. Och du har ju kvar din kropp eller hur. Ingen skadade den! Du lever. Det som är läskigt är ju egentligen din egen rädsla som jag ser det.

Kram på dig och vet att du inte är ensam! Även om du tycker din omgivning inte förstår dig så vill de dig väl...Kärleken är alltid starkast!
Mer
17 år 7 månader sedan #48962 av Nissegossen
Det är din tro!

Min tro är lika verklig som din, och vad vet du om andra dimensioner?
Du kan inte ens veta om du finns i en annan dimension!

Det finns andra verkligheter som är lika konkreta för mig, som den yttre verkligheten i den här världen!

Återigen, det finns inte bara en sanning med stort S!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 7 månader sedan #48964 av stefan
Jag känner igen mig i det suspekt skriver.(I alla fall var det så tidigare) Intellektet stod för en åsikt som representerade det sunda förnuftet, men känslan följde inte riktigt med.

Efter att under flera år intalat mig att de röster jag hör bara är illusioner har dock känslan kommit närmare den objektiva verkligheten...
  • Ready
  • Besökare
  • Besökare
17 år 7 månader sedan #48966 av Ready
Det finns förmodligen bara en verklighet på samma sätt som absolut sanning existerar men ingen människa har förmågan att uppleva denna objektiva verklighet eftersom varje människa har en subjektiv uppfattning av verkligheten.