Kan man være schizofren om man aldri hatt hallusinasjoner?

Mer
3 år 11 månader sedan #1251980 av Admin1
Synhallucinationer vid schizofreni brukar kombineras med röster och andra psykossymptom. Synhallucinationer förekommer hos 25-30 % vid schizofreni och schizoaffektiv, men också vid t.ex psykotiska symptom vid bipolär, depression och neurologiska sjukdomar, som t.ex epilepsi. Vid schizofreni kan synhallucinationer tyda på besvärligare symptom och sjukdom.

www.viska.se/sjalvhjalp-2/sjalvhjalpsrad...a-synhallucinationer
Mer
3 år 11 månader sedan #1252002 av Vatten
Narkolepsi med eller utan kataplexi är tillstånd då drömmarna kan komma lite oordnat och oannonserat, Dels på morgonen och dels på kvällen.
www.narkolepsi.n.nu/

sv.wikipedia.org/wiki/Hypnagog_hallucination
Hypnagoga hallucinationer

sv.wikipedia.org/wiki/Hypnopomp_hallucination
Hypnopompa hallucinationer

Bägge har förutom en hög grad av visuella inslag även känslan av att du är där och höggradigt närvarande.

Sedan ska vi inte glömma att det vi kallar drömmar till väldigt få vis skiljer sig från hallucinationer.

Sömnparalys eller utomjordingar?
svenska.yle.fi/artikel/2018/05/26/nagon-...alys-kan-vara-som-en
Mer
3 år 11 månader sedan #1252411 av Admin1
Det finns schizofreni utan psykoser. Kallas för schizofreni simplex och domineras av negativa symptom.
  • dietcoke
  • Besökare
  • Besökare
3 år 11 månader sedan #1252421 av dietcoke

Admin1 skrev: Det finns schizofreni utan psykoser. Kallas för schizofreni simplex och domineras av negativa symptom.


Intressant. Det är väl detta som ibland feldiagnostiseras som autism? :tänk
Mer
3 år 11 månader sedan #1252461 av mormor1
Hur vanligt är röster vid schizofreni?
Mer
3 år 11 månader sedan #1252463 av Richard
Jag har nog aldrig hört röster, men inbillat mig att mina telefoner o datorer är hackade o att jag är övervakad. Det är en form av paranoia, den blir svår om jag inte tar mina Haldol, då blir jag rädd också. Fast nu är jag bara diagnosticerad schizoaffektivt tillstånd.

Hypnagoga hallucinationer har jag haft, det är normalt, fast hypnapompa låter klart coolare...