Hva er egentlig normale tanker/stemmer i hodet og hva er tegn på psykdom?

Mer
3 år 11 månader sedan #1251697 av Amandara
Någonstans tappar man sjukdomsinsikten och verklighetsförankringen. Det tillhör sjukdomen.
Mer
3 år 11 månader sedan #1251712 av Nissegossen
Det är ungefär 1% som insjuknar i Schizofreni och ca 5% som är rösthörare alltså de lever och har röster men är inte sjuka. För den som är rösthörare finns i Stockholm en grupp som finns vad jag tror inom RSMH dit kan man själv gå för att dela med sig och höra med dem och hur de resonerar tror det skulle vara mycket givande att höra dem. Speciellt ifråga om tro

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • ingrid64marie
  • Besökare
  • Besökare
3 år 11 månader sedan #1251720 av ingrid64marie
Du har fel Inwatto, du behöver integritet ha alla symtomen det dominerades för mig har varit röst i kombination med det paranoida, känner att det blir lite tjatigt, jag har berättat min upplevelse, och saknar helt inre röster och synhallucinationer, du får respektera att det är så för mig, någon annan får skriva sin om de vill, så läser jag om jag vill, man får hålla en distans till det också i den mån man kan.
Mer
3 år 11 månader sedan #1251722 av Inwatto
Förstår inte vad jag har fel i. Men, det är möjligt eftersom jag är datalog och i det här fallet behöver man nog vara läkare för att kunna svara helt 100%.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
3 år 11 månader sedan #1251986 av Admin1
Psykotiska röster kommer ofta, utifrån, är komplexa, upplevs finnas hos andra och ger större känslomässig påverkan. Ofta har rösterna ett negativt innehåll, som ger försämrat mående. Psykotiska röster kommer när uppmärksamheten är vänd inåt, medan motsatsen gäller för normalpersoner. Positiva och hjälpsamma röster förekommer och om de försvinner kan upplevas negativt.

www.viska.se/sjalvhjalp/sa-motverkas-roester