schizotyp

Mer
17 år 5 månader sedan #55154 av AmandaS
schizotyp skapades av AmandaS
Enligt min psykolog har jag schizotypa personlighetsdrag, detta därför att jag har en stark tro på andevärlden bla. Min undran är; har alla som är religiösa en schizotyp störning eller är det bara i samband med psykos som det blir en personlighetsläggning. Min fråga är alltså, hur mycket kan man tro utan att klassas som "störd"?.
Mer
17 år 5 månader sedan #55160 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet schizotyp
amanda! Läs vad Jesus råkade ut för i Markus Evangeliets tredje kapitel. Där står någonstans i 20-21 versen i 1917 års översättning;

Jesu moder och hans bröder gingo för att taga honom till vara, för de trodde han var från sina sinnen!

Jag brukar kalla det jag har för "Jesus sjukan"

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 5 månader sedan #55161 av aspie
Svar från aspie i ämnet schizotyp

AmandaS skrev: Enligt min psykolog har jag schizotypa personlighetsdrag, detta därför att jag har en stark tro på andevärlden bla. Min undran är; har alla som är religiösa en schizotyp störning eller är det bara i samband med psykos som det blir en personlighetsläggning. Min fråga är alltså, hur mycket kan man tro utan att klassas som "störd"?.

Det där har jag också undrat på. Samma gäller vidskeplighet. När det kommer till kritan, är de flesta människor i någon mån vidskepliga. De ser symbolik i färger, siffror etc. , bär talismaner och många tror på horoskop på riktigt. Var går gränsen?

- aspie
Mer
17 år 5 månader sedan #55170 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet schizotyp
Om man blir psykotisk av den tolkning man gör av verkligheten beroende på att man tror, då är man "störd". Alla religiösa blir inte psykotiska. Alltså har inte alla religiösa schizotypa personlighetsdrag.

Jag tycker frågan är mycket intressant. Blir man psykotisk av sin tro? Det verkar som om kontakter med det övernaturliga leder till ökade dopaminnivåer i hjärnan. Eller är det tvärtom? Att man "hittar på" det övernaturliga när hjärnan är överaktiv.

[u:2n49cg8q]Att tro på andevärlden finns ju i vår kultur och ska då inte anses vara en vanföreställning![/u:2n49cg8q] Men, återigen, blir man sjuk av att tro, borde man se över sin tro litet. Går det att tro lite mindre och må bättre? NEJ (är mitt svar). Jesus led av att inte tro som omgivningen och han hade rätt (tycker jag). Dock blev han knappast psykotisk. De ansåg honom sjuk därför han sade sånt som sjuka, med vanföreställningar, brukade säga. Fel hade dom.

Stå på dig, AmandaS! Ser över din tro om du har någon övertro i bagaget. Tro funkar. Övertro låter bra men är inte god.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
17 år 5 månader sedan #55174 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet schizotyp
Amanda! Visst kan man ibland både misstollka sin tro och ibland vara tvivlande på sig själv och sin egen tro!

Men även de lärjungar som följde Jesus hade svårt att tro!

Tro på det som är som en motorväg av det du verkligen tror på i ditt liv!

Som det står i sången; "Så länge kontrollen blinkar blå finns inga skäl att tveka"

Kanske jag har lagt en annan betydelse i det, men jag tvekar aldrig på kärnresonemanget i det jag har som min tro, men jag måste hela tiden se upp för de andar som gräver fallgropar för mig!

Med vänlig hälsning till dig amanda! Nisse.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 5 månader sedan #55240 av lärjungenMatteus
Svar från lärjungenMatteus i ämnet schizotyp
Tack för era svar! Nu känner jag mig stärkt i min tro :)
kram Amanda S