schizotyp

Mer
17 år 5 månader sedan #55257 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet schizotyp
Schizotyp tillhör schizofreni spektrat och är alltså närbesläktat med schizofreni. Man kan inte bara få diagnosen schizotyp bara för att man har en stark religiös tro utan andra kriterier (minst 5) skall också uppfyllas. Diagnoskriterierna för schizotyp hittar ni här:
www.mentalhealth.com/dis1/p21-pe03.html
Man kan läsa där att man kan få diagnosen schizotyp även utan magiskt tänkande.
Mer
17 år 5 månader sedan #55275 av AmandaS
Svar från AmandaS i ämnet schizotyp
Tack Admin, det är alltid klara besked från dig, efter att ha kollat på länken förstår jag lite bättre :D
Mer
17 år 4 månader sedan #57601 av pleiade
Svar från pleiade i ämnet schizotyp

AmandaS skrev: Enligt min psykolog har jag schizotypa personlighetsdrag, detta därför att jag har en stark tro på andevärlden bla. Min undran är; har alla som är religiösa en schizotyp störning eller är det bara i samband med psykos som det blir en personlighetsläggning. Min fråga är alltså, hur mycket kan man tro utan att klassas som "störd"?.


Har du også tro på åndeverden?

Jeg har også schizotyp i følge min psykolog....men jeg ser ikke på min tro på åndeverden som "syk"..

Og jeg har opplevd så mye,at jeg tror at åndene finnes og at andre dimensjoner er reelle :)

Men det finnes jo både høye og lave nivåer. .?
Mer
17 år 4 månader sedan #57605 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet schizotyp
Min tro är orubblig på den punkten!

Kan inte säga annat att det finns alternativa sinnen som existerar oberonde av oss, och kan kommunicera med oss!

Dessa intelligenser går inte att finna annat än med sitt inre sinne!

I do belive! that we shall overcome!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 4 månader sedan #57610 av leva
Svar från leva i ämnet schizotyp
Kan väl inte säga att jag tror på något särskilt men jag förkastar inget - eftersom jag inte vet.
Mer
17 år 4 månader sedan #57622 av AmandaS
Svar från AmandaS i ämnet schizotyp
Har du også tro på åndeverden?

Jeg har også schizotyp i følge min psykolog....men jeg ser ikke på min tro på åndeverden som "syk"..

Og jeg har opplevd så mye,at jeg tror at åndene finnes og at andre dimensjoner er reelle :)

Men det finnes jo både høye og lave nivåer. .?[/quote]

Jag tror inte heller att min tro på andevärlden är något sjukligt. Men saken är den att jag inte har någon kontakt med "andra sidan" sedan jag började äta Abilify. Dock vet jag vad jag har varit med om och min tro på att dessa upplevelser är äkta kontakt med andevärlden är benhård.