Forskning

Mer
17 år 2 månader sedan #67598 av M
Forskning skapades av M
okej
Mer
17 år 2 månader sedan #67630 av stefan
Svar från stefan i ämnet Forskning
Evolutionära själ: Personligen tror jag att paranojan fyller en funktion i vissa extrema kanske livshotande situationer. Föreställer mig att djur liksom människor har ett område i hjärnan som vid aktivering medför ökad misstänksamhet m.m. Det är inte helt orimligt att anta att individer med genetisk dispositon för detta sätt att reagera vid stressfulla situationer erhåller ett evolutionärnt försprång gentemot den mer relaxade fenotypen.

Vidare har det om jag inte minns fel konstaterats att tro medför bättre hälsa och vissa upplevelser som av läkarvetenskapen troligtvis betraktas som sjukliga kan alltså i enlighet med detta konstaterande leda till bättre hälsa.

Tillägg: Ovanstående har skrivits i ett onyktert tillstånd och...
Mer
17 år 2 månader sedan #67639 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Forskning
Stefan! Spar några bärs tills på Torsdag!

Idag sitter jag och väntar på min Burgundiska köttgryta!

Sitter här och skriver i bara morgonrocken alldeles nyduschad och dricker en bärs men bara mina 2,8 or! Inga gäster! Inget vin för mig heller!

Ha en bra dag! Vi hörs...

Nisse

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 2 månader sedan #67645 av aspie
Svar från aspie i ämnet Forskning

stefan skrev: Evolutionära själ: Personligen tror jag att paranojan fyller en funktion i vissa extrema kanske livshotande situationer. Föreställer mig att djur liksom människor har ett område i hjärnan som vid aktivering medför ökad misstänksamhet m.m. Det är inte helt orimligt att anta att individer med genetisk dispositon för detta sätt att reagera vid stressfulla situationer erhåller ett evolutionärnt försprång gentemot den mer relaxade fenotypen.
Vidare har det om jag inte minns fel konstaterats att tro medför bättre hälsa och vissa upplevelser som av läkarvetenskapen troligtvis betraktas som sjukliga kan alltså i enlighet med detta konstaterande leda till bättre hälsa.
Tillägg: Ovanstående har skrivits i ett onyktert tillstånd och...

Tack! jag frågade just i en annan tråd om man har nytta av paranoia.
<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=...topic.php?f=6&t=7616 [/url]<!-- l -->
Vad du sa
stämmer nog så länge paranoian hålls inom rimliga gränser.

- aspie
Mer
17 år 2 månader sedan #67648 av stefan
Svar från stefan i ämnet Forskning
Kommer att ta med mig ett favoritvin till maten när vi träffas nästa gång. Blev tipsad av en kompis. Det heter Gnarly head och är helt suveränt. Hoppas att du inte har något emot det. Kommer ihåg köttgrytan... Du borde blivit kock, men nästa gång blir det färdigköpt fiskgratäng. Ha det bra.
Mer
17 år 2 månader sedan #67651 av stefan
Svar från stefan i ämnet Forskning
Hej aspie, jo det stämmer nog att det kan vara negativt också.