Fråga till dem som slutat höra röster!

Mer
17 år 2 månader sedan #68793 av Skötaren

Till Skötaren: jag har också sett filmen...och jag tror inte riktigt man kan säga att Nash tillämpade denna metod, som vad jag förstår, är ganska nyupptäckt, av en Holländsk forskare i Holland...

Nashs besvär överdrivs betydligt i filmen. Han hade enbart hörselallucinationer och inte visuella hallisar enligt honom själv. Det finns en bok med samma titel som filmen som innehåller en del mer information.


Jag vet, såg det på ett prgram på discovery. Men jag tror att det hade blivit svårt att göra så på film och ändå få filmen förståelig...Jag kan ha fel, men jag tror man valt ett sätt i filmen för att få det både förståeligt och ändå skapa förvirring. Tanken i filmen är ju att man inte skall förså frånbörjan... Är du med på hur jag tänker? Men som sagt, jag säger itnet att jag har rätt, detta är bara mina funderingar...
Mer
17 år 2 månader sedan #68796 av ThinkTank
Jag tror det är så - jag har också hört det!
Mer
17 år 2 månader sedan #68821 av Admin1
Min egen uppfattning är att antipsykotika är bra mot psykotiska rösthallucinationer, som är högljudda, hotande, negativa och ofta kopplade till vanföreställningar och paranoia. Däremot är inte antipsykotika så effektiva mot röster man hör när man vilar eller skall till att sova. Sådana röster kan man däremot lära sig att ignorera och däremot slippa helt. Sådana röster är oftast inte heller lika negativa som röster under akut psykos.
Mer
17 år 2 månader sedan #68890 av ThinkTank
Nej såna röster borde inte vara någon fara på samma sätt... jag har t.ex. fortfarande hört rösterna från min psykos någon gång i sömnen etc. men det stör mig inte så mkt då jag inte hör dem i vaket tillstånd...