Anna Odell och Ann Heberlein. Självmordsförsök eller...?

Mer
15 år 3 månader sedan #179156 av Graatass
Efter att ha sett Crazy for love, som handlar om människor med Aspergers Syndrom, en mycket romantisk tragikomisk Hollywoodfilm, så läser jag två olika artiklar på Svenska Dagbladets hemsida.
Den ena artikeln försvarar konstfackeleven Anna Odell, som spelat psykiskt instabil för att göra ett konstverk med vinklingen att svensk psykiatri befinner sig i kris.
Många ondgör sig över Anna Odells medel och metod för att få igång en debatt om svensk psykiatri. Där ibland doktor Eberhard vid St. Görans Sjukhus. Han som skrivit en debattbok om hur svenskarna är trygghetsnarkomaner och söker upp psykiatrisk vård för vanliga vardagskriser. Efter att ha läst hans bok, så är jag mycket skeptisk till att en psykiater kan komma med ett sådant debattinlägg!
En annan författare till en debattbok om psykiatrin i Sverige är Ann Heberlein. Hon har skrivit en bok som heter något liknande att hon inte vill dö, bara inte leva. Också hon har skrivit en bok tidigare som bör, menar jag, ifrågasättas!
Varför?
Jo, därför i massmedia blir alla dessa högst personliga och ibland privata tragedier till endast och enbart försäljningssiffror!
Vill rekommendera en annan debattbok:
"Konvergenskulturen", av Henry Jenkins. I den skildras det hur människor mer och mer blir medverkande och deltagande i massmedias produktioner. Det som från början var avsett som en produktion av ett medieföretag, blir också publikens produktion. Men vem styr det?
Mer
15 år 3 månader sedan #179157 av Graatass
Ann Heberlein har tidigare skrivit boken: "Det var inte mitt fel".
Här är länken till artikeln i Svenska Dagbladet:
www.svd.se/kulturnoje/nyheter/ar ... 418905.svd
Mer
15 år 3 månader sedan #179158 av Graatass
Här har en konstvetare skrivit en artikel som försvarar Anna Odells konstverk och debattinlägg om psykiatrin:
www.svd.se/kulturnoje/mer/kommen ... 412675.svd
Mer
15 år 3 månader sedan #179164 av Geta
Det är ju en paradox att Ann Heberlein har skrivit en
bok om att ta ansvar men själv vill hon smita ifrån
alltihopa och begå självmord.
Det är kanske hennes konflikt.
Mer
15 år 3 månader sedan #179179 av Graatass
Ja, Geta, det tror jag också; att det kan vara hennes konflikt.
Men det är kanske hela samhällets konflikt? Här är en annan artikel om hur man i Japan vill ersätta människor inom äldrevården med robotar. Alternativet är att anställa invandrare istället, men invandrare är inte så populära i Japan, så hellre låta de gamla betjänas av robotar.
Det är det som jag tycker är kusligt! Även här vill man på många olika ställen ersätta människor med frågeformulär i datorn eller på nätet. Det konstiga är att det är inte de s k "kunderna"; patienterna eller de äldre som hellre vill betjänas av en dator eller robot. Det är någon annan som vill placera in den där maskinen där, med åsikten att en maskin är lika bra som en människa. Rena Matrix!

Samtidigt bör man komma ihåg att inte heller roboten är gratis. Den får man säkert betala dyrt med de pensionspengar som man fått ihop under sin livstid. Som det ser ut idag, med bl a AMF, så blir de pengarna allt färre till antal och allt mindre värda.
Men vem vet? Kanske det känns tryggare med en robot i närheten, än en människa?
Mer
15 år 3 månader sedan #179180 av Graatass
Doktor Eberhards bok heter: "I trygghetsnarkomanernas land":
www.panorstedt.se/templates/Pris ... x?id=42804

Begreppet "trygghetsnarkoman" har ju inte doktor Eberhard funnit på själv, utan det är ett ord som länge använts för att kritisera sossarna som försvarat idén att människor föredrar att välja trygghet framför risktagande.