Skillnad på konst och konst!

Mer
15 år 2 månader sedan #185230 av Potte-Boa Jösse

Potte-Boa Jösse skrev: Efter att ha sett detta
svtplay.se/v/1446290/abc/konstfa ... 290,1,f,-1
så tycker jag att han bör låsas in i en mörk källare och kasta bort nyckeln!
Jag är ofta en lugn och en som älskar allt och alla. Men detta är så fult och svinigt att skulle jag komma när en klottrare håller på så skulle jag ge honom smisk!
Det är så fult när han springer runt med svarta streck och sprejjar. Äckel!



Från tidningen Affärsvärlden:

En 35-årig man på Konstfack som kallar sig NUG vandaliserade en av SL:s tunnelbanevagnar och spelade in händelsen med videokamera.


Verket har nu sålts i fyra exemplar och hittills dragit in sammanlagt 150 000 kronor. Hälften av pengarna går till Konstfack-eleven, skirver DN.


SL hävdar samtidigt att 35-åringen gjort sig skyldig till skadegörelser för mer än 100 000 kronor.


Galleristen Andreas Brändström – som sålt filmen – säger till Dagens Nyheter: ”Jag blev inte upprörd när jag såg filmen och jag blir inte upprörd när jag ser klotter i tunnelbanan heller. Man kan inte komma ifrån att graffiti är en konstform, en subkultur.”

Då har han råd att betala för skadegörelsen iallafall!
Mer
15 år 2 månader sedan #185231 av skord
Svar från skord i ämnet Skillnad på konst och konst!
pottis har du råd att betala den smisk du sa du vill ge honom?


(konstnärer är inte till bara som arkitekter för att göra ett hus beboligt)
Mer
15 år 2 månader sedan #185234 av Potte-Boa Jösse
Det var väl mer bildligt menat.

Men skulle jag se en klottrare som NUG eller annan så skulle jag larma direkt, ringa SL vakter typ. En stor del av våra skattepengar i Stockholm går till att ha en fräsch tunnelbana. Och när jag läser hur många 100 tals miljoner det kostar SL blir jag arg. Han ska inte kunna gömma sig under att han är konstnär. Han är kostnär säger han men han kan lik förbaskat göra olagliga saker för det. Han har gått över gränsen helt klart!
Mer
15 år 2 månader sedan #185235 av skord
Svar från skord i ämnet Skillnad på konst och konst!
vad består gränsen av menar du? 100 000 för att göra ett konstverk eller 10 000 000 för att göra en tunnelbanevagn.

jag förstår att du är upprörd.


du har aldrig kostat pengar eller?
Mer
15 år 2 månader sedan #185261 av Potte-Boa Jösse
Jag menar att vill han måla så får han skaffa en målarduk eller gå till Fryshuset här i Stockholm. Där brukar de ordna med att man får måla graffiti på gamla väggar.
Men hade den här NUG målat någon snygg graffiti i tunnelbanan hade jag kasnke inte sagt något, KANSKE. Men det här var bara en massa svarta streck.
Det är också bevisat att klotter/graffiti drar till sig mera klotter och även annan kriminalitet.

Snyggt graffiti


Och här har denna NUG vandaliserat ett pendeltåg




Hur då kostat pengar. Jag brukar göra rätt för mig. Jag är inte guds bästa barn heller. Men jag försöker alltid göra rätt för mig. Vilket inte NUG verkar vilja göra. Tänk om alla skulle göra som han? Eller tänk om han kom till ditt hus och sprejade NUG över hela gaveln och fönstret? Konst?

Och vad vill han med sitt klotter? Allt är fult, klottra på det tunnelbanan och sniffa färgburk.

Konst ska provocera på ett meningsfullt sätt. Kommer ni ihåg detta konstverk:


Mer
15 år 2 månader sedan #185267 av Potte-Boa Jösse
Flera konstnärer: